DE OPRICHTER VAN FORD: HET VERHAAL VAN HENRY FORD

Henry Ford veranderde de manier van leven van veel mensen met zijn visie om het bezit van een auto praktisch en betaalbaar te maken. De bewegende assemblagelijn en de massaproductietechnieken die hij ontwikkelde, stelden in de eerste helft van de 20e eeuw de norm voor de wereldwijde industriële praktijk.

Henry Ford die een gesprek voert

Het verhaal begint op 30 juli 1863 in Springwells Township, Wayne County, Michigan. Zodra hij kon praten, was de jonge Henry geïnteresseerd in mechanische processen. Toen hij 12 jaar oud was, werkte hij in een machinewerkplaats. Hij was 15 toen hij zijn eerste stoomaangedreven motor bouwde en werd op zijn 16e leerlingmonteur. 

Als jonge man had hij verschillende banen, tot hij in 1891 in dienst kwam bij de Edison Illuminating Company in Detroit. Het duurde maar twee jaar voordat hij de hoofdingenieur van het bedrijf werd. Thomas Edison zelf werd de levenslange mentor en vriend van Henry Ford.

In deze periode experimenteerde Ford met automobielen en verbrandingsmotoren - zowel op het werk als thuis. In 1893 kwam de eerste Ford-motor sputterend tot leven op een houten tafel in het huis van de familie op Bagley Avenue nr. 58 in Detroit. Kort daarna bouwde hij zijn eerste automobiel.

Henry Ford inspecteert de Ford-motor

Ford verliet zijn functie bij Edison in 1899 en een paar jaar later richtte hij de Ford Motor Company op. Hierdoor kreeg hij de vrijheid om zijn baanbrekende ideeën te verkennen.

Toen het bezit van auto's alleen was weggelegd voor een aantal gepriviligeerden, wilde Henry Ford "de wereld op wielen zetten" en een betaalbare auto voor het grote publiek produceren. In 1908 deed hij dat met de Model T. 

Fabrieksarbeiders van Ford kijken hoe een Ford-auto van de productielijn rolt

De Model T is het hoogtepunt van Henry Fords geniale en praktische inslag en was snel te bouwen, eenvoudig te bedienen en op allerlei ondergronden goed te hanteren. En bovenal, door de lage kosten van de auto werd hij betaalbaar voor gewone mensen. Een nieuw tijdperk van persoonlijk vervoer was aangebroken. 

Ford was een geboren innovator. Hij creëerde niet alleen de eerste auto voor de massamarkt ter wereld. Hij creëerde de toekomst. De productielijnen die de industrie aan het begin van de 20e eeuw definieerden en de 40-urige werkweek rolden samen met de glanzende Model T's uit de Ford-fabriek.

Fabrieksarbeiders van Ford werken aan de productielijn

Henry wilde het grootste aantal auto's produceren, met het eenvoudigste ontwerp, tegen de laagst mogelijke kosten. In Highland Park bereikte de productie van de Model T recordniveaus, waarbij elke 10 seconden van elke werkdag een complete auto van de lijn rolde.

Henry bleef de rest van zijn leven aan het roer van de Ford Motor Company en deelde zijn taken met zijn zoon Edsel. Op zijn 83e verjaardag juichten meer dan 50.000 mensen voor hem op een bijzonder feest in Dearborn. 

Henry Ford overleed thuis, in Fairlane in Dearborn, om 23:40 uur op 7 april 1947. Hij werd 83 jaar. Zijn overlijden vond plaats tijdens een overstroming van de plaatselijke rivier de Rouge, die gepaard ging met een plaatselijke stroomuitval. Met brandende kerosinelampen en kaarsen deed het tafereel waarschijnlijk eerder denken aan zijn geboorte 83 jaar eerder.

GERELATEERDE ARTIKELEN