Home > Onderhound e Service > Service > FordPass Connect Ondersteuning en veelgestelde vragen
FordPass Connect

FordPass Connect

Ondersteuning en

veelgestelde vragen

Dankzij het nieuwe FordPass Connect-modem en FordPass-app is de interactie tussen jou en je Ford beter dan ooit. Diverse diensten in je voertuig en op je smartphone werken namelijk samen om je tijdens elke reis moeiteloos verbonden te houden. Lees hier meer over de FordPass Connect-technologie.

FordPass Connect technologie

Haal het meeste uit FordPass Connect met onze handige hulpvideo's.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Misschien heeft iemand het al eerder gevraagd. Hieronder vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen.

 

  • Wat is het verschil tussen FordPass en FordPass Connect?

    FordPass is een app die je kunt downloaden op je smartphone. FordPass Connect is een ingebouwd modem in een nieuwe Ford. Het verbindt de auto met het internet en geeft handige nieuwe functionaliteiten, zoals Live Traffic en een wifi-hotspot. FordPass Connect verbetert de functionaliteit van de FordPass-app door je ‘Remote Control’ (controle op afstand) te geven over bepaalde functies van de auto en informatie over de staat van de auto.

    Welke auto's en bestelwagens hebben FordPass Connect?

    Op dit moment kunnen de nieuwe Focus, Tourneo Connect en Transit Connect met FordPass Connect worden uitgerust. Daarnaast lanceren we de technologie in 2018 op de Edge, Fiesta en EcoSport.

    Hoe krijg ik FordPass Connect?

    Als je een nieuwe Ford koopt, legt de dealer uit hoe je FordPass Connect krijgt. Daarnaast helpt hij bij het activeren van het modem wanneer je de auto ophaalt. FordPass Connect is verkrijgbaar als standaardoptie op een aantal modellen. Ga naar 'Ford samenstellen' voor specifieke beschikbaarheid.

    Hoe begin ik met het gebruik van FordPass Connect?

    Als je een Ford uitgerust met FordPass Connect koopt, moet je je registreren voor een FordPass-account en deze aan je auto koppelen om FordPass Connect volledig te activeren. Vraag je dealer om te helpen of bekijk de How To Video's. Als je een gebruikte Ford, uitgerust met FordPass Connect, hebt gekocht moet je het SYNC-systeem volledig resetten en aan je eigen FordPass-account koppelen.

    Hoe activeer ik FordPass Connect met mijn smartphone?

    Activeer FordPass Connect in ‘Onderweg’ in de FordPass-app. Bevestig de auto vervolgens op het display. Bekijk de How To Video's voor gedetailleerde instructies.

    Zijn de diensten en functies van FordPass Connect op alle auto's en bestelwagens beschikbaar?

    eCall is momenteel alleen beschikbaar op de nieuwe Focus uitgerust met FordPass Connect. Remote start (het starten van je auto op afstand) kan alleen met een Focus of Edge met automatische transmissie.

    Hoe kan ik zien of mijn auto is uitgerust met een FordPass Connect-modem?

    In het SYNC-instellingenscherm zie je twee opties. Dit betekent dat je auto is uitgerust met een modem.

    FordPass Connect logo

    Kan ik FordPass Connect aan mijn huidige auto toevoegen?

    Er is geen mogelijk om de auto achteraf uit te breiden met FordPass Connect. Deze functie is alleen beschikbaar op de nieuwste Ford modellen.

    Hoe kan ik me afmelden?

    Je krijgt een gratis proefperiode van twee jaar voor FordPass Connect. Deze wordt na twee jaar niet automatisch omgezet naar een betaald abonnement. Je hoeft de gratis proefperiode dus niet te annuleren.

    Werkt FordPass Connect als ik in het buitenland reis?

    Ja, maar de wifi-hotspotverbinding kan per land verschillen. De services en dataroaming zijn beschikbaar in de volgende landen: Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, België, Finland, Ierland, Nederland, Polen, Portugal, Zweden, Denemarken en Noorwegen.

    Worden er extra kosten berekend in het buitenland?

    Nee, er zijn geen kosten voor het gebruik van FordPass Connect-functies, zoals Life Traffic en Remote-functies. Dit is inbegrepen bij je 2-jarige gratis proefperiode.

    Er worden nooit extra kosten in rekening gebracht voor eCall. Deze functie is gratis voor de gehele levensduur van de auto.

    Eventuele wifi-hotspotbundels die je hebt gekocht, brengen ook geen extra kosten met zich mee wanneer je een ander land bezoekt.

    Moet ik betalen voor FordPass Connect?

    Als je een nieuwe Ford koopt met FordPass Connect krijg je een gratis proefabonnement van twee jaar. Deze begint op de dag waarop je garantie begint (exclusief wifi-datapakket). Na de proefperiode kan je een abonnement nemen op FordPass Connect om de verbonden functies van de auto te blijven gebruiken.

  • Wanneer begint het gratis tweejarige abonnement op FordPass Connect?

    Het tweejarige abonnement voor FordPass Connect is gekoppeld aan de startdatum van de garantie.

    Hoeveel kost FordPass Connect na de eerste twee jaar?

    Na de gratis proefperiode van twee jaar kost een abonnement op FordPass Connect (exclusief een wifi-dataplan) € 99 inclusief btw. Dit zijn indicatieve prijzen die gelden op het moment van publicatie. Vodafone/Ford behoudt het recht om prijzen te allen tijde zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

    Als je na de gratis proefperiode van twee jaar de Live Traffic-service wilt blijven gebruiken ter verbetering van je navigatiesysteem, kost dat € 169 inclusief btw voor twee jaar. Dit zijn indicatieve prijzen die gelden op het moment van publicatie. Vodafone/Ford behoudt het recht om prijzen te allen tijde zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

    Als je met FordPass Connect uitgeruste auto, eCall heeft, dan blijft die functie gratis voor de levensduur van de auto.

    Als ik geen SYNC 3-navigatie heb, kan ik dan nog steeds de Remote-functies van FordPass Connect blijven gebruiken, bijvoorbeeld vergrendelen en ontgrendelen?

    Ja, maar je moet wel de FordPass Connect-modem hebben geactiveerd met behulp van een gekoppelde FordPass-app.

  • Wanneer start mijn gratis proefperiode van drie maanden voor de 3GB wifi-hotspot?

    De gratis proefperiode v oor de wifi-hotspot start alleen als je deze activeert via de website van Vodafone. Dit is niet gekoppeld aan de startdatum van de garantie of andere abonnementen. Bekijk de How To Video's om te zien hoe dat werkt.

    Hoe koop ik extra data als mijn gratis proefperiode is afgelopen?

    Om extra databundels te kopen, log je in op de website van Vodafone. Je kunt ook in de FordPass app doorklikken op de knop Hotspot voertuig. Als je daar bent, ga je naar 'Mijn account beheren' en selecteer je de databundel die het best aansluit bij jouw behoefte. Het kan even kan duren voordat de aangekochte databundel klaar is om gebruikt te worden in de auto.

    Wat is de wifi-snelheid? Downloadsnelheid? Uploadsnelheid?

    De FordPass Connect-wifihotspot kan snelheden tot 4G LTE ontvangen. LTE (Long Term Evolution) is een type 4G-technologie die de beste beschikbare prestaties en snelheden levert. Dat betekent dat 4G LTE circa 10 keer sneller is dan de oudere 3G-technologie. De snelheden zijn afhankelijk van de netwerkdekking.

    Hoe eenvoudig is het om een wifi-hotspotabonnement te annuleren?

    Als je data koopt voor je wifi-hotspot, dan koop je bundels, geen doorlopend abonnement. De bundels verlopen als de data op is of als de tijdslimiet bereikt is. Als je de auto verkoopt terwijl je nog een actieve bundel hebt, kan je de resterende data overdragen naar een andere Ford. Je kunt de data niet overdragen naar een ander automerk.

    Kan ik de sim veranderen naar een sim van een andere aanbieder?

    Nee, de sim is opgenomen in het FordPass Connect-systeem. We doen dit omdat we een goede ervaring willen garanderen als je in andere landen rijdt.

    Kan ik één Vodafone-account hebben voor wifi en die in meerdere Fords gebruiken?

    Ja, je kunt je Vodafone-account en -databundel in meerdere Fords gebruiken, maar niet tegelijkertijd.

    Kan ik de wifi-hotspot van mijn auto gebruiken als de motor van mijn auto uitstaat?

    Ja, maar alleen nadat de motor heeft aangestaan. De wifi-hotspot van je Ford werkt tot 30 minuten nadat de motor is uitgezet en zolang de sleutel in het contactslot zit. De 30 minuten kunnen echter minder worden als de staat van de accu slecht is.

    Kan ik het wachtwoord van mijn auto-wifi-hotspot wijzigen?

    Ja, dat kan. Bekijk hiervoor de How To Video's over wifi-hotspots.

    Kan ik de netwerknaam van mijn auto-wifi-hotspot wijzigen?

    Ja, dat kan. Bekijk hiervoor de How To Video's over wifi-hotspots.

    Kan ik de auto-wifi-hotspot UITSCHAKELEN?

    Ja, dat kan. Dat doe je in het menu ‘Hotspot voertuig’.

    Kan ik de wifi-hotspot van mijn auto als onzichtbaar voor andere apparaten instellen?

    Ja, dat kan. Dat doe je in het menu ‘Hotspot voertuig’.

  • Waar bevindt zich de eCall-knop?

    Op de nieuwe Focus is de eCall-knop in het dakconsole aangebracht. De knop is voorzien van een rood SOS-teken. Om een eCall handmatig te activeren, moet je het SOS-klepje openen en op de rode knop eronder drukken.

    Hoe werkt eCall van FordPass Connect?

    eCall belt na een ernstig ongeluk automatisch de nooddiensten. Het communiceert de locatie van je Ford en geeft nooddiensten de mogelijkheid in te bellen in de auto om te controleren of de inzittenden bij bewustzijn zijn. Het wordt geactiveerd als de airbag of brandstofpompschakelaar wordt geactiveerd. eCall werkt zonder verbinding met een mobiele telefoon en biedt naadloze verbinding.

    Kost het maken van een eCall geld?

    Nee. Ford heeft ervoor gezorgd dat alle eCall-gerelateerde datakosten voor de levensduur van het auto zijn gedekt.

    Moet ik mijn FordPass Connect-abonnement na twee jaar vernieuwen om eCall te kunnen blijven gebruiken?

    Nee. Ford heeft ervoor gezorgd dat alle eCall-gerelateerde datakosten voor de levensduur van het auto zijn gedekt.

    Wat moet ik doen als ik per ongeluk de rode SOS-knop indruk?

    Als de eCall wordt geplaatst, krijg je een hoorbare en visuele waarschuwing van de auto en heb je 15 seconden om de oproep te annuleren door nog een keer op de rode SOS-knop te drukken.

    Wat gebeurt er als ik een ongeluk krijg op een plek met slechte ontvangst of geen mobiele telefoondekking?

    Alleen in gebieden waar geen enkel beschikbaar signaal is, kan eCall geen verbinding maken. Dit kan het geval zijn in bepaalde gebieden in Europa.

    Met wat voor soort nooddiensten kan eCall mij helpen?

    De eCall en SOS-knop kunnen je helpen bij noodsituaties die zich in de auto voordoen. Of het gaat om een ongeluk, een medische noodsituatie of een ongeluk dat je onderweg ziet gebeuren en waarvoor je de nooddiensten wilt waarschuwen.

    Werkt eCall altijd?

    Auto-ongelukken zijn zeer onvoorspelbare gebeurtenissen. Zowel het elektrische systeem van de auto als een signaal van de draadloze provider moeten beschikbaar zijn, anders functioneert het systeem niet. Ook al hebben we vele maatregelen getroffen om functionaliteit te verzekeren tijdens een ongeluk (waaronder een afzonderlijke back-up accu), de systemen van een auto kunnen tijdens een ongeluk zo beschadigd raken dat eCall geen oproep kan doen of laten voortduren.

  • Hoe gebruik ik de Remote-functies?

    Bekijk de How To Video's over Remote-functies om er alles over te weten te komen.

    Op welke afstand van de auto kan ik de vergrendel-/ontgrendelfunctie van de FordPass-app gebruiken?

    Overal, zolang je smartphone en de auto maar een signaal hebben.

  • Kan een auto die op afstand is gestart met de FordPass-app direct wegrijden?

    Nee, alleen als de sleutel zich in de auto bevindt. Een op afstand gestartte auto kan pas worden weggereden als de sleutel in de auto gedetecteerd is.

    Welke mogelijke functies kunnen geactiveerd worden via Remote Start (bijvoorbeeld verwarmde voorruit)?

    Als een auto geactiveerd is met Remote Start, activeert de auto met behulp van de standaardinstellingen, de klimaatbeheersing, verwarmde stoelen en het verwarmde stuurwiel als deze zijn ingesteld op de automatische modus. Je kunt dit wijzigen naar de laatste instellingen van een auto.

    Kan ik Remote Start gebruiken op een nieuwe Focus met een handmatige transmissie?

    Nee. Je kunt wel de andere FordPass Connect Remote-functies gebruiken via de FordPass-app, zoals vergrendelen en ontgrendelen op afstand en de status van je voertuig.

    Is de auto uitgerust met automatische uitschakeling?

    Ja, na 5 minuten schakelt de auto Remote Start uit.

    Is het in Europa niet verboden om je auto op afstand te starten?

    Nee, het is wettelijk toegestaan om Remote Start in de Europese FordPass Connect-markten te gebruiken. De gebruiker moet de functie verantwoordelijk gebruiken en begrijpen wat toelaatbaar is in zijn of haar situatie. De functionaliteit is ontworpen om op een verstandige, veilige en niet buitensporige manier gebruikt te worden.

    Kan ik Remote Start elke ochtend op mijn nieuwe Focus instellen?

    Je kunt Remote Start niet instellen. De functionaliteit is ontworpen om op een verstandige, veilige en niet buitensporige manier gebruikt te worden. Je moet Remote Start elke keer opnieuw in de FordPass-app in werking stellen.

  • Wat zijn de voordelen van FordPass Connect?

    FordPass Connect geeft elke 2 minuten verkeersupdates voor alle wegen, niet alleen voor de belangrijkste routes. De daarmee samenhangende datakosten worden gedekt door je FordPass Connect-abonnement.

    Hoe gebruik ik Live Traffic?

    Bekijk de How To Video's over Live Traffic om er alles over te weten te komen.

    Is er een verschil tussen Live Traffic van FordPass Connect en de Live Traffic die nu beschikbaar is op de FordPass via AppLink?

    Ja, FordPass Connect Live Traffic is volledig geïntegreerd in je SYNC-navigatiesysteem voor een naadloze en draadloze ervaring. FordPass Connect Live Traffic geeft ook verkeersongevallen weer op alle wegen, terwijl de FordPass Live Traffic via AppLink alleen de belangrijkste wegen dekt.

    Ontvang je bij Live Traffic een bericht om een betere route te accepteren of leidt het je automatisch om naar een nieuwe route?

    Het systeem leidt je automatisch om tijdens een reis. Aan het begin van een reis kun je verschillende routes bekijken en vervolgens kiezen in het Navigatiemenu.

    Wie levert de data voor de live verkeersupdates?

    Live Traffic-informatie maakt gebruik van meer dan 100 verschillende bronnen. Het gebruikt informatie die is verzameld op verschillende apparaten, waaronder voertuigsensordata, smartphones, draagbare navigatiesystemen, wegsensoren en verbonden auto's. Incidenten, zoals ongelukken en wegwerkzaamheden worden, 24 uur per dag, zeven dagen per week, gemonitord.

  • Welke (persoonlijke) data wordt met Ford gedeeld en voor welke doeleinden?

    Bekijk de volledige details in het Connected Car-privacyverklaring op de website van Ford.

    Mijn dealer vertelde me dat mijn auto wordt verbonden als ik hem kan ophalen. Wat betekent dat?

    Je auto wordt gedeeltelijk geactiveerd geleverd, verbonden met de cloud van Ford zodat de laatste modemsoftware aanwezig is als je de auto ophaalt. Op die manier wordt het activeren van FordPass Connect een stuk eenvoudiger. In deze modus deelt de auto informatie met Ford over de verbonden status. Deze informatie wordt geanonimiseerd voor productverbeteringsdoeleinden.

    Kan ik voorkomen dat FordPass Connect mijn data gebruikt?

    Je kunt bepaalde voorkeuren instellen voor het verzamelen van informatie van je verbonden auto, via de instellingen van het infotainmentsysteem van je Ford. Bekijk het Connected Car-privacybeleid op de website van Ford voor meer informatie

    Kan FordPass Connect mij tracken en weet het waar ik ben?

    FordPass Connect volgt je niet. Jij bepaalt of FordPass Connect je locatie gebruikt voor het aanbieden van services, zoals Live Traffic. Als je 'Apparaat locatie' hebt uitgeschakeld, wordt het alleen overschreven als je auto uitgerust is met eCall en deze functionaliteit wordt ingeschakeld in geval van een ongeluk. In deze noodsituatie wordt je locatie gecommuniceerd aan de nooddiensten - dit is volledig in lijn met EU-wetgeving.

    Welke data wordt verzameld?

    Afhankelijk van de diensten en functies die klanten selecteren, kan FordPass Connect data sturen, zoals locatie en operationele informatie over diagnostiek. Softwareversienummers en verbindingsinformatie kunnen vanuit de auto naar Ford gestuurd worden om de verbindingsfuncties en draadloze updates te bieden. Lees voor meer informatie het Connected Car-privacybeleid op de website van Ford.

    Kan ik zelf bepalen welke data wordt verzameld?

    Ja. Dankzij het SYNC-systeem heb jij de controle. Je kunt onder instellingen op elk moment je voorkeuren instellen in je auto, waaronder welke informatie van de verbonden auto met Ford wordt gedeeld. Meer informatie over controlemaatregelen in de auto vind je in je gebruikershandleiding.

    Maar vergeet niet dat het verbreken van de verbinding of het doorvoeren van wijzigingen in de instellingen voor het delen van informatie de kwaliteit of beschikbaarheid van bepaalde diensten kan beïnvloeden, zoals Live Traffic en Remote Lock & Unlock.

    Hoe weet ik welke data door FordPass Connect wordt verzameld?

    Afhankelijk van hoe je auto is uitgerust, kan sommige informatie in de auto worden verstrekt. Je kunt meer lezen over de data die wordt verzameld door FordPass Connect in het Connected Car-privacybeleid op de website van Ford en je kunt het delen van data beheren in de verbindingsinstellingen op het SYNC-scherm.

    Hoe wordt deze data gebruikt?

    Ford verbindt zich ertoe jouw persoonsgegevens, inclusief de informatie over je aangesloten auto, eerlijk en in overeenstemming met het privacybeleid en de wet te beheren. Lees voor meer informatie het Connected Car-privacybeleid op de website van Ford.

    Wordt de data aan andere landen overgedragen?

    Data wordt overgedragen aan en opgeslagen op servers die door Ford en de serviceproviders worden beheerd. Jouw persoonsgegevens worden behandeld in overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming en kunnen worden overgedragen binnen de Europese Economische Ruimte ('EER'), evenals naar landen buiten de EER (inclusief naar de VS). Lees voor meer informatie het Connected Car-privacybeleid op de website van Ford.

Top