Home > Onderhound e Service > Support > Veelgestelde vragen
FAQs page

Veelgestelde vragen en antwoorden (FAQs)


Als je een vraag hebt over jouw Ford en/of diensten van Ford, neem dan eerst een kijkje bij onze veelgestelde vragen en antwoorden.

    1. Waar kan ik een nieuwe Ford proefrijden?
      De officiële Ford dealers helpen u graag met het aanvragen van een proefrit. Het is ook mogelijk om een proefrit via deze website aan te vragen.

       

    2. Waar kan ik een nieuwe Ford kopen?
      U kunt een nieuwe Ford kopen bij de officiële Ford dealers van Nederland. Mocht u graag willen weten waar de dichtstbijzijnde officiële Ford dealer is, dan kunt u de Dealer Locator raadplegen op onze website.

       

    3. Waar kan ik een Ford bedrijfswagen kopen?
      Naast de stijlvolle en veilige personenauto's, levert Ford Nederland B.V. ook de duurzame Ford bedrijfsauto's zoals de Ford Ranger, Ford Transit Connect en de Ford Transit. U kunt een Ford bedrijfswagen bij al onze officiële Ford dealers bestellen. 

      Via de Dealer Locator op onze website kunt u ook zoeken naar Ford dealers die gespecialiseerd zijn in Ford bedrijfswagens. Hiervoor klikt u op Geavanceerd Zoeken in de Dealer Locator en vinkt u de service Transit Centrum aan in het zoekscherm. Klik vervolgens op zoeken. Hierna worden de dichtbijzijnde Ford dealers, die in Ford bedrijfswagens gespecialiseerd zijn, getoond.

       

    4. Waar kan ik een Amerikaans Ford model, zoals Mustang, Edge, Explorer en F150, kopen in Nederland?
      Ford Nederland B.V. importeert op dit moment geen Amerikaanse Ford modellen, zoals bijvoorbeeld de Escape, Explorer, F150 en Taurus. De Edge en Mustang kunt u in onze FordStores bekijken.

       

    5. De Ford die ik zoek is niet op voorraad. Wat nu?
      Uw officiële Ford dealer kan altijd navragen waar een Ford model staat dat u zoekt.

       

    6. Wat is de levertijd van mijn nieuwe Ford?
      De gemiddelde levertijd van een nieuwe Ford personenauto bedraagt tussen de 8 en 12 weken, waarbij de Ford C-MAX en de Ford Grand C-MAX 3 tot 4 weken extra transporttijd hebben. Aangezien de gemiddelde levertijd van bedrijfswagens sterk afhankelijk is van de specificaties, raden wij u hiervoor aan contact te houden met uw leverende officiële Ford dealer.

      De levertijden zijn sterk afhankelijk van de productiecapaciteiten van de diverse Ford fabrieken. Omdat dit een zeer complex proces is, kunnen wij vooraf helaas niet exact aangeven wat de levertijd zal zijn van een nieuwe Ford. Indien een auto in bestelling staat bij de fabriek is een officiële Ford dealer altijd in staat om de productiestatus op te vragen.

       

    7. Wat zijn de advieskosten voor het rijklaarmaken van een nieuw te leveren Ford auto?
      De advieskosten voor het rijklaarmaken van de auto kan verschillen per brandstofuitvoering. In deze advieskosten zijn een volle brandstoftank, matten, reserve lampenset en een gevarendriehoek opgenomen. Let wel dat dit een advies is vanuit Ford Nederland B.V. Een officiële Ford dealer mag hiervan afwijken.
    1. Waar kan ik Ford accessoires kopen?
      Onze reeks aantrekkelijke accessoires is verkrijgbaar bij uw Ford dealer. Uw Ford dealer vertelt u graag over de accessoires die er voor uw model verkrijgbaar zijn. Vind hier uw dichtstbijzijnde Ford dealer

       

    2. Waarom zou ik Ford accessoires kopen?
      Onze accessoires zijn hoogwaardige producten die exclusief gemaakt en ontworpen zijn om uw Ford er nog beter uit te laten zien. Al onze producten worden getest volgens de hoogste veiligheidsnormen voor ultieme bescherming.

       

    3. Waarom worden accessoires van Ford aanbevolen?
      Wij maken enkel gebruik van geselecteerde leveranciers met de ervaring en de expertise om premium kwaliteitsproducten te garanderen (bijvoorbeeld Thule, Garmin en Britax/Römer).

       

    4. Kan ik een CD-wisselaar aansluiten op een Ford audiosysteem?
      Wij bieden een CD-wisselaar aan die naadloos aansluit op uw Ford Audio systeem. Uw officiële Ford dealer kan u vertellen of uw Ford audiosysteem voldoet aan de specificaties om een CD-wisselaar te kunnen ondersteunen.

       

    5. Waar kan ik een update kopen voor mijn navigatiesysteem?
      Ford kent een aantal leveranciers voor de sofware van de navigatiesystemen van Ford. Voor de meeste updates kunt u terecht bij uw officiële Ford dealer. Meer informatie hierover kunt u nalezen in de handleiding van uw Ford.

       

    6. Wat zijn de voordelen van de A-pillar navigatiehouder voor het navigatiesysteem?
      De A-pillar navigatiehouder betekent dat uw navigatiesysteem op uw dashboard kan worden vastgemaakt zonder zuignap of zichtbare bedrading. U kunt uw navigatiesysteem ook aanpassen aan de rijpositie van uw voorkeur en hij zal uw gezichtsveld niet belemmeren onder het rijden. 

      Het A-pillar concept is getest op crashbestendigheid en voldoet aan de hoge Ford-normen. En hij is geplaatst buiten het belangrijkste impactgebied bij een aanrijding om in geval van een botsing verwondingen te voorkomen.

       

    7. Waarom zou ik lichtmetalen velgen voor mijn Ford kopen?
      Onze lichtmetalen velgen zijn extra stijlkenmerken voor uw Ford. Mooi gestroomlijnd, resoluut of elegant, de keuze is aan u. U kunt kiezen uit de fijnste materialen en een scala aan stijlen – machinaal bewerkt, zilver, grijs of verchroomd. Maar ze zien er niet alleen geweldig uit, net als al onze andere accessoires, ze zijn ook gemaakt volgens de hoogste normen.

       

    8. Wat is het verschil tussen een 7- en een 13-pins elektrische aansluiting voor een trekhaak?
      De 7-pins oplossing bevat alle noodzakelijke aansluitingen om veilig de verplichte verlichtingssystemen op uw aanhanger te bedienen. De 13-pins kabelboomstekker biedt extra aansluitingen voor de stroomvoorziening van apparatuur en speciale uitrusting op uw caravan, zoals een koelkast, cabineverlichting, het opladen van hobbyapparatuur en achteruitrijverlichting. De elektrische sets van Ford zijn gebouwd volgens de hoogste veiligheidsnormen om defecten aan het elektrische systeem van uw auto te voorkomen en de veilige werking van extra voorzieningen te kunnen garanderen.

       

    9. Wat betekent "Getest op city-crash"?
      De city-crashtest is een methode om te testen of een product beantwoordt aan ISO 11154- en DIN 75302-standaards. De test simuleert een volledig frontale botsing met een snelheid van tenminste 16 km/u. Dat onderwerpt het product aan extreme krachten, van zo'n 8G. Om te slagen voor de test, mag het product niet los komen van de dakrailing of van de auto waar het aan vast is gemaakt.

       

    10. Waarom zou ik artikelen uit de Ford Lifestyle collectie kopen?
      Binnen de Ford Lifestyle collectie kunt u alles kiezen dat u nodig heeft om uw leven met Ford net dat beetje extra speciaal te maken. Het assortiment van de Ford Lifestyle collectie wisselt twee keer per jaar. Ook bieden we u het eerste assortiment autoaccessoires dat het respect inside-certificaat* bevat voor producten op dit gebied.

      * Bij Ford streven we er voortdurend naar ons beleid op het gebied van verantwoordelijkheid jegens het milieu en onze maatschappelijke verantwoordelijkheid centraal te stellen in ons bedrijfsgedrag. Sociale projecten en accountantsrapporten zijn beschikbaar voor al onze leveranciers in elk stadium van het fabricageproces (www.respect-inside.org).
    1. Hoe weet ik of er voor mijn auto een terugroepactie in verband met veiligheid is?
      In het onwaarschijnlijke geval dat wij om veiligheidsredenen bepaalde auto's moeten terugroepen, wordt de persoon op wiens naam de auto staat geregistreerd (volgens de officiële voertuigregistratie of onze eigen database) schriftelijk verzocht de reparatie zo spoedig mogelijk te laten uitvoeren. Ook kunt u contact opnemen met uw Ford dealer of het Customer Relations Center van Ford, die u graag verder helpen.
      Ten slotte kunt u op www.etis.ford.com/fordservice zelf nagaan of er voor uw auto terugroepacties, klanttevredenheidsacties of bijzondere onderhoudsacties bij het volgende werkplaatsbezoek zijn.

       

    2. Waarom moet ik mijn auto voor een servicebeurt naar een Ford dealer / erkend reparateur brengen?
      Net als elk voertuig heeft uw Ford een geregelde servicebeurt nodig om hem in de best mogelijke conditie te houden en te zorgen dat hij zijn waarde behoudt. Alleen een Ford dealer / erkend reparateur beschikt over door Ford opgeleide technici, Ford specifiek gereedschap en de nieuwste gecomputeriseerde diagnostische apparatuur, speciaal voor uw Ford.

       

    3. Waar kan ik mijn auto naar toe brengen voor een servicebeurt?
      Uw plaatselijke Ford dealer / erkend reparateur helpt u graag met alle andere onderhoudsvragen die u misschien heeft en om uw auto in te plannen voor een servicebeurt. 
      Vind hier uw dichtstbijzijnde Ford dealer / erkend reparateur

       

    4. Hoe vaak moet mijn Ford voor een onderhoudsbeurt naar een officiële Ford dealer?
      In het onderhoudsboekje van uw Ford kunt u in het onderhoudsschema nalezen wat het advies is van Ford. Op www.fordonderhoud.nl kunt u zelf opzoeken wat een onderhoudsbeurt voor uw Ford kost.

      Let op dat niet al het noodzakelijke onderhoud inbegrepen is in de prijs voor een onderhoudsbeurt. De officiële Ford dealer adviseert je hier graag over.

       

    5. Wat kost een onderhoudsbeurt voor mijn Ford?
      Op www.fordonderhoud.nl vind je de prijs van een complete onderhoudsbeurt afhankelijk van kilometerstand of leeftijd.

       

    6. Wat is het voordeel van het gebruik van Originele Ford-onderdelen?
      Uw Ford begint zijn leven met alle originele Ford-onderdelen, zo ontworpen en gefabriceerd dat ze perfect en veilig op elkaar zijn afgestemd en met elkaar presteren. Maar als één origineel Ford-onderdeel vervangen wordt door een onderdeel dat niet aan alle criteria voldoet, dan kan dat de prestaties op het gebied van veiligheid van de auto grondig aantasten. De originele Ford-onderdelen betekenen minimale montagetijd voor de technici en ze voldoen aan onze strengste kwaliteits- en veiligheidsnormen, waardoor de prestaties en de waarde van uw auto gemaximaliseerd worden.

       

    7. Waar kan ik originele Ford onderdelen krijgen voor mijn Ford?
      Wij voorzien alle officiële Ford dealers in Nederland van originele Ford onderdelen. Uw officiële Ford dealer informeert u graag over de beschikbaarheid van originele Ford onderdelen. Zij kunnen ook direct een bestelling voor uw plaatsen indien u dat wenst.

       

    8. Waar blijft mijn Ford onderdeel?
      Als het onderdeel voorradig is, kan uw officiële Ford dealer binnen enkele dagen beschikken over originele Ford onderdelen. In sommige gevallen kunnen onderdelen niet voorradig zijn. Ons distributiecentrum zal er dan alles aan doen om dit onderdeel alsnog zo spoedig mogelijk bij uw officiële Ford dealer te krijgen.

       

    9. Waar vind ik gebruikte onderdelen voor mijn Ford?
      Ford Nederland B.V. levert nieuwe onderdelen aan officiële Ford dealers in Nederland. Voor sommige onderdelen is het mogelijk om fabriek gereviseerde onderdelen te verkrijgen bij uw officiële Ford dealer.

       

    10. Mag ik zelf mijn airconditioning bijvullen?
      Het is niet toegestaan om zelf de airconditioning bij te vullen van uw Ford. De regelgeving op dit gebied bepaalt namelijk dat men hiertoe pas gerechtigd is, indien men beschikt over een zogenaamde STEK erkenning. Veel officiële Ford dealers beschikken hierover en kunnen u hiermee van dienst zijn. Officiële Ford dealers die hierover niet beschikken, besteden dit uit bij bedrijven die wel over een STEK erkenning beschikken. Wij adviseren u om hierover contact op te nemen met uw dichtstbijzijnde officiële Ford dealer.

       

    11. Ik ben mijn sleutels kwijt en de sleutelcode bestaat niet meer. Wat moet ik doen?
      Officiële Ford dealers bewaren over het algemeen gedurende een aantal jaren de sleutelcode van iedere door hen geleverde Ford. De reden hiervan is om het bijbestellen van sleutels te vereenvoudigen. Deze sleutelcodes zullen niet altijd worden bewaard. Indien de verkopende officiële Ford dealer de sleutelcode niet meer heeft, dan rest in uw geval maar één mogelijkheid om de sleutelcode te achterhalen, namelijk het uitbouwen van het slotcilinder van uw auto. Uw officiële Ford dealer kan aan de hand van het slot de sleutelcode achterhalen. Aan de hand van deze sleutelcode kan er vervolgens een nieuwe sleutel worden geleverd.

       

    12. Waar vind ik de keycode van mijn Ford Audio Systeem?
      Ford Audio Systemen zijn uitgerust met een veiligheidscode om het stelen van uw Ford Audio Systeem te ontmoedigen. Indien uw Ford Audio Systeem zonder stroom komt te staan, zal het systeem u om een keycode vragen. Deze keycode is u bij aflevering van uw Ford auto overhandigd. Indien u uw keycode kwijt bent geraakt, dient u contact op te nemen met een officiële Ford dealer. Het is van belang dat u uw kentekenbewijs en legitimatiebewijs meeneemt.

       

    13. Ik ben de handleiding van mijn auto kwijt. Hoe kom ik aan een nieuwe handleiding?
      Via onze pagina Gebruikershandleidingen kunt u een PDF-document van de handleiding van uw Ford downloaden. U kunt op eerdergenoemde pagina zoeken via de combinatie bouwjaar+model of via het VIN van uw Ford. Indien onze website geen gebruikershandleiding voor uw Ford heeft, kunt u contact opnemen met onze afdeling Klantenrelaties. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 16.30 uur op het telefoonnummer 020 - 504 46 46. De afdeling Klantenrelaties kan voor u nagaan of de handleiding van uw Ford nog leverbaar is. 

      Heeft u liever een boekje (hard copy versie), dan kunt u deze, tegen een kleine vergoeding, in verschillende talen via de website www.z-order.de bestellen.

       

    14. Waar vind ik technische informatie over mijn Ford?
      Technische informatie kunt u, tegen een vergoeding, opvragen via onze technische website: www.etis.ford.com.

       

    15. Waar vind ik een bedradingschema van mijn Ford?
      Uw officiële Ford dealer beschikt over handleidingen waarin de bedradingschema's van uw Ford staan beschreven. Tevens kunt u tegen betaling, de technische website van Ford raadplegen voor technische kwesties, waaronder het raadplegen van de bedradingschema's. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze technische webite www.etis.ford.com.

       

    16. Wat zijn S.M.A.R.T. reparaties?
      Ford S.M.A.R.T. reparaties (kleine en middelgrote reparatietechnieken) zijn geavanceerde methoden om kleine schades te repareren, zodat u niet het hele onderdeel hoeft te vervangen en dus kosten bespaart. Ze zijn beschikbaar bij de meeste Ford dealers en het is zo klaar (vaak terwijl u wacht), van hoge kwaliteit en zo aantrekkelijk geprijsd dat u waarschijnlijk niet eens een beroep op uw verzekering hoeft te doen.
    1. Hoe lang heb ik garantie op een nieuwe Ford?
      Wij zijn ervan overtuigd dat u jarenlang zorgeloos zult genieten van een Ford. Helaas kunnen er zich soms situaties voordoen waarbij iets stuk kan gaan. Ford Nederland B.V. biedt sinds januari 2002 een garantie op fabrieks- en/of materiaalfouten van 24 maanden, ongeacht de gereden kilometers. Deze garantie is zeer uitgebreid en dekt alle reparaties, uitgezonderd reparaties op slijtage onderdelen. Om in aanmerking te komen voor deze garantie, dient een Ford te zijn onderhouden volgens onze onderhoudsrichtlijnen. 

      Meer informatie over ons uitgebreide assortiment garanties (waaronder lakgarantie en perforatiegarantie) voor nieuwe Ford auto's vindt u hier.

       

    2. Moet mijn Ford in onderhoud zijn bij een officiële Ford dealer om aanspraak te mogen maken op de fabrieksgarantie?
      Om aanspraak te mogen doen op de fabrieksgarantie tegen materiaal- en/of fabricagefouten van 24 maanden, dient uw Ford onderhouden te zijn volgens de onderhoudsrichtlijnen die staan beschreven in het Garantie en Onderhoud boekje.

       

    3. Heb ik garantie op doorroesten van binnenuit?
      De carrosserie van uw Ford is beschermd tegen doorroesten van binnenuit tot 12 jaar (afhankelijk van het model). Om deze garantie te houden hoeft u uw auto alleen maar geregeld langs te brengen voor een carrosserie- en lakcontrole (deze kunnen worden gecombineerd met uw servicebezoeken), zoals beschreven in uw onderhoudsboekje. 

      Meer informatie over ons uitgebreide assortiment garanties voor nieuwe auto's vindt u hier.

       

    4. Heb ik garantie op werkzaamheden die onder de garantietermijn hebben plaatsgevonden?
      Indien er een reparatie is uitgevoerd aan uw Ford binnen de garantietermijn op fabrieks- en/of materiaalfouten, dan ontvangt u geen extra garantie op deze werkzaamheden.

       

    5. Heb ik garantie op een reparatie als deze is uitgevoerd door een officiële Ford dealer?
      U kunt er zeker van zijn dat wanneer u uw Ford bij een officiële Ford dealer ter reparatie aanbiedt, uw Ford in goede handen is. Op de originele Ford onderdelen krijgt u een garantie die kan variëren van 12 maanden tot en met 36 maanden. 

      Informatie over reparaties die niet gedekt zijn door Ford vindt u hier.

       

    6. Wat gebeurt er met de reparatiekosten buiten de garantietermijn?
      De garantie op fabrieks- en/of materiaalfouten van 24 maanden die Ford biedt op nieuwe auto’s, is zeer uitgebreid. Helaas vallen de reparatiekosten buiten deze termijn niet onder de garantie op fabrieks- en/of materiaalfouten. Bij uitzonderlijke reparaties buiten de garantietermijn, kan een officiële Ford dealer contact opnemen met Ford Nederland B.V. Afhankelijk van de kilometerstand, leeftijd en onderhoudshistorie, kan Ford Nederland B.V. alsnog besluiten om bij te dragen aan de reparatiekosten buiten de garantie. Deze uitzonderingen worden in eerst instantie beoordeeld door een officiële Ford dealer.

       

    7. Heb ik garantie op originele Ford onderdelen?
      Indien u een origineel Ford onderdeel koopt bij een officiële Ford dealer, dan krijgt u een garantie van 12 maanden van Ford Nederland B.V. Officiële Ford accu's (36 maanden), koppelingsplaten (24 maanden), uitlaten (24 maanden) en schokdempers (24 maanden) kennen een langere garantietermijn. Let wel dat indien op een origineel onderdeel onder garantie reparatiewerkzaamheden zijn toegepast, de onderdelengarantie komt te vervallen.

       

    8. Zit er garantie op mijn accu?
      De garantie op een nieuwe Ford is 24 maanden. Deze garantie betreft fabrieks- en materiaalfouten en dus ook de accu. Slijtageonderdelen uitgesloten. Indien u de accu laat vervangen na deze garantieperiode, heeft u vervolgens nog recht op drie jaar onderdelengarantie.

       

    9. Wat is de A-1 Star Collection occasion garantie?
      Als u een jonge Ford occasion koopt, dan kan een officiële Ford dealer besluiten om u een A-1 Star Collection occasion garantie aan te bieden. Dit is een veelomvattende occasion garantie die op jonge Ford occasions wordt aangeboden, nadat de auto een strenge technische inspectie heeft gehad. Onder de A-1 Star Collection occasion garantie staat uw officiële Ford dealer garant voor een auto waarin u met een veilig gevoel kunt rijden.

       

    10. Wat is Bovag garantie?
      Als u een Ford occasion koopt, kan uw Ford dealer u bij de verkoop een garantie aanbieden. De Bovag garantie is een garantie welke is ondergebracht bij de Bovag. De garantietermijnen kunnen verschillen van 3 tot 6 maanden. Voorwaarden van de Bovag garantie kunt u nalezen op de website van de Bovag: www.bovag.nl.
    1. Wat is een officiële Ford dealer?
      Een officiële Ford dealer is een garagebedrijf dat nieuwe Ford auto's mag verkopen en onderhouden. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van Ford Nederland B.V. Hoewel officiële Ford dealers onafhankelijke ondernemers zijn, dienen zij zich te houden aan strenge kwaliteitseisen die ervoor zorgen dat u altijd met het volste vertrouwen van hun diensten gebruik kunt maken.

      Uw dichtstbijzijnde officiële Ford dealer vinden

       

    2. Wat is de dagwaarde van mijn Ford?
      De dagwaarde van een auto wordt bepaald door een aantal factoren waaronder de staat van een auto en de vraag en aanbod van een auto in de handel. Een officiële Ford dealer kan na inspectie van uw Ford een advies geven over de dagwaarde. Mocht u een richtlijn willen weten voor de dagwaarde van uw auto, dan adviseren wij u de ANWB Autokoerslijn te raadplegen.

       

    3. Wat is een CVO-verklaring en waar kan ik deze aanvragen?
      Een CVO-verklaring staat voor Certificaat Van Overeenstemming en is vereist indien u een auto wilt importeren of exporteren. Een CVO-verklaring is alleen verkrijgbaar voor personenauto's die zijn geproduceerd na 1 januari 1998. U kunt dit opvragen bij een willekeurige officiële Ford dealer

      CVO-verklaringen voor Nederlandse personenauto's die naar het buitenland geëxporteerd worden zijn kosteloos. Gaat het echter om een buitenlandse personenauto, die geïmporteerd wordt naar Nederland, dan zijn de kosten hiervoor €150.-. Er zijn helaas geen CVO-verklaringen voor auto's geregistreerd buiten de Europese Unie.

       

    4. Kan ik mijn hoofdsteunen ophogen?
      De door Ford toegepaste hoofdsteunen zijn op meerdere hoogten instelbaar om diverse mensen met variërende lengte optimale veiligheid te bieden bij een aanrijding van achteren. Het ophogen van de maximale hoofdsteunhoogte is helaas niet toegestaan. Een dergelijke ingreep betekent namelijk dat de auto niet meer zou voldoen aan de Europese typegoedkeuring.

       

    5. Waar kan ik mijn adreswijziging doorgeven voor de APK herinneringsbrief?
      Helaas beschikt Ford Nederland niet over de mogelijkheid om adreswijzigingen voor de APK herinneringsbrief te verwerken. De gegevens van eigenaren en hun auto worden verwerkt door de Stichting RDC (RDC). De RDC ontvangt deze gegevens van de RDW op basis van de Wegenverkeerswet en het Kentekenregelement. De gegevens worden verwerkt door de RDC om u de APK herinneringsbrief toe te sturen en om u te informeren over voor u relevante producten en diensten door importeurs en voertuigbedrijven. Indien u geen prijs stelt op het ontvangen van de APK herinneringsbrief en andere informatie, kunt u uw gegevens hiertegen laten blokkeren door middel van een briefje, onder vermelding van uw naam- en adresgegevens en uw kenteken, te sturen aan de Stichting RDC, Postbus 74707, 1070 BS Amsterdam.

       

    6. Waar kan ik mijn adreswijziging doorgeven voor het Ford Magazine?
      Adreswijzigingen kunt u telefonisch, schriftelijk of per e-mail doorgeven aan de afdeling Klantenrelaties: 

      Ford Nederland B.V.
      Postbus 795 
      1000 AT Amsterdam 
      +31 70 7703 777
      klanten@ford.com

       

    7. Waar vind ik het jaarverslag van de Ford Motor Company? 
      Jaarverslagen kunt u downloaden van de website: www.ford.com.
    1. Waarom wijkt het praktijkverbruik van auto’s af van de officiële Europese verbruikscijfers? 
      De officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen soms aanzienlijk verschillen. Dit komt doordat de rijomstandigheden van een voertuig in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de Europese verbruikstest. Deze test is inmiddels al zo’n dertig jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld. In de twintig minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld de verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en het navigatiesysteem uitgeschakeld en zit er maar één persoon zonder bagage in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor.

       

    2. Waarom is er inmiddels geen betere Europese verbruikstest?
      Wereldwijd werken de wetgevers en de auto-industrie hard aan een nieuwe verbruikstest. Verwacht wordt dat die over een aantal jaren beschikbaar is. Dat duurt zo lang omdat het technisch complex is om een test te ontwikkelen die wel goed aansluit bij de moderne autopraktijk en alle richtlijnen die er al bestaan. Bovendien moeten alle partijen het wereldwijd eens zijn over zo’n nieuwe test en moet deze nieuwe standaard in de hele wereld worden ingevoerd.

       

    3. Hoeveel invloed heeft het rijgedrag op het werkelijke brandstofverbruik?
      De spreekwoordelijke ‘rechtervoet’ heeft grote invloed op het brandstofverbruik. Hard optrekken en met hoge snelheden rijden, leveren direct een fors toegenomen brandstofverbruik op. Daarom is er ook zo veel winst te behalen met de besparende rijstijl van “Het Nieuwe Rijden”. Daarmee kunt u met gemak 10 procent brandstof besparen en heeft u ook minder slijtage aan banden en remmen. Ook andere aspecten van het rijgedrag hebben een flinke invloed. Rijden met open ramen, ingeschakelde airco, een dakkoffer of bagage kosten veel extra brandstof. Ook die factoren kunnen een verschil maken van 5 tot 10 procent. Tot slot weten we dat korte ritjes relatief erg onzuinig zijn. Als u die beperkt, zult u merken dat uw gemiddelde verbruik een stuk gunstiger wordt. Al met al kan het rijgedrag en de manier waarop u de auto gebruikt, een verschil maken tot wel 30 procent. In zuinigheidswedstrijden, zoals de EcoTour van de ANWB of De Zuinigste Rijder, blijkt dat de officiële verbruiksgegevens wel kunnen worden gehaald en vaak zelfs ruim worden overtroffen. Zo’n competitie wordt gereden met normale auto’s, op gewone wegen. Uiteraard met inzet van alle besparende mogelijkheden en met chauffeurs die goed bekend zijn met een zuinige rijstijl.

       

    4. Wat is “Het Nieuwe Rijden” en helpt het echt brandstof te besparen?
      Als u rijdt volgens de efficiënte rijstijl van “Het Nieuwe Rijden”, kunt u al snel 10 procent brandstof besparen. Kenmerken zijn onder meer: vroeg opschakelen naar een hogere versnelling, gelijkmatig rijden en goed anticiperen. Behalve goed voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, heeft “Het Nieuwe Rijden” ook positieve effecten op de uitstoot van overige emissies, de verkeersveiligheid, ongevalschades, comfort, ziekteverzuim, het onderhoud van voertuigen, de levensduur van voertuigcomponenten en op geluidshinder. Het antwoord is dus volmondig: ja! Het Nieuwe Rijden bespaart echt brandstof. U leest er alles over op www.hetnieuwerijden.nl.

       

    5. Helpt de moderne brandstofbesparende technologie wel?
      Jazeker, want moderne auto’s zijn gemiddeld een stuk zuiniger dan vergelijkbare auto’s van vroeger. Daarnaast bieden zij veel ruimte, comfort en vooral veiligheid. Dat het daardoor toegenomen gewicht van auto’s niet terugkomt in een hoger brandstofverbruik, is te danken aan de snel ontwikkelende brandstofbesparende autotechniek. Veel van die techniek is onder de motorkap ingebouwd, maar ook aan boord is assistentie beschikbaar. Zoals een schakelindicator die aangeeft wanneer u het best van versnelling kunt wisselen en een boordcomputer die laat zien hoe uw rijstijl het verbruik beïnvloedt. Die assistentie vergt wel wat gewenning en komt onder wisselende omstandigheden ook wisselend uit de verf. Een start-stopsysteem (motor schakelt automatisch uit bij stilstand en start weer bij het wegrijden) komt natuurlijk vooral tot z’n recht bij een rit met veel stilstaan en optrekken. Dus in het stads- en fileverkeer. Cruise control is juist weer vooral nuttig wanneer u gelijkmatig kunt doorrijden.

       

    6. Zijn er ook alternatieve bronnen met verbruiksgegevens?
      Er bestaat maar één officiële Europese verbruikstest. Daarvoor is dus geen alternatief. Maar er zijn wel diverse bronnen waaruit u kunt putten om achter realistische verbruikscijfers te komen. Natuurlijk kan uw autobedrijf u vertellen in welke bandbreedte het praktijkverbruik zal vallen. En de ANWB heeft in haar EcoTest een flink aantal auto’s beoordeeld op diverse milieuaspecten, waaronder het brandstofverbruik. Dat laatste is ook steevast onderwerp in elk testverslag van autojournalisten. Maar voorzichtigheid met hun testverbruik is wel op zijn plaats. Want zij geven het gemiddelde verbruik over de gehele testduur weer, waarbij ook acceleratiemetingen en het bepalen van topsnelheid en weggedrag zijn meegenomen. Dat is verre van representatief voor de werkelijkheid. Tot slot zijn er enkele websites waarop het praktijkverbruik van een grote groep auto’s wordt bijgehouden. Eén daarvan is ontwikkeld door tankpassenbedrijf Travelcard, waarbij het gaat om zo’n 250.000 zakelijk gereden auto’s. De resultaten daarvan geven wel een indicatie maar met directe doorvertaling naar het totale wagenpark van 8 miljoen, met vooral particulier gereden auto’s, moeten we voorzichtig zijn.

      Geen van die bronnen geeft dus spijkerharde informatie, want daarvoor hangt uw specifieke verbruik te sterk samen met uw rijstijl en de rijomstandigheden die u tegenkomt. Bent u een “Nieuwe Rijder”, rijdt u doorgaans alleen of met een gezin, veel in de stad en in de file of juist voornamelijk op snelwegen, vindt u 100 kilometer per uur een mooie snelheid of rijdt u meestal 120? Die factoren maken dat u met een auto die volgens de Europese test 1 liter op 22 kilometer verbruikt, waarschijnlijk zult uitkomen in de bandbreedte van 1 op 16 tot 1 op 20. Evengoed zal een ‘zuinigheidsfanaat’ u trots vertellen dat hij of zij weleens 1 op 25 haalt. Wat zeker geen bluf hoeft te zijn, want dan heeft kennelijk alles positief meegespeeld.

       

    7. Bij verbruik wordt ook wel gesproken van ‘fabrieksopgave’. Waarom geven fabrikanten geen realistisch praktijkverbruik op?
      De officiële cijfers worden in de praktijk ook wel ‘verbruik volgens fabrieksopgave’ genoemd. Eigenlijk is dat niet correct, omdat autofabrikanten er geen invloed op hebben. De automerken vermelden in hun voorlichtingsmateriaal enkel het resultaat van de Europese verbruikstest. Zij zijn dat door Europese regels ook verplicht. Zij mogen niet in plaats daarvan eigen verbruiksmetingen vermelden. Europa ontwikkelde de verbruikstest om een objectieve vergelijking van het brandstofverbruik tussen auto’s mogelijk te maken. Die test is voor heel Europa gelijk en is onderdeel van de goedkeuringsprocedure waarmee auto’s tot de weg worden toegelaten. Europa ziet de test dan ook als een middel om eerlijke concurrentie tussen automerken te waarborgen en eigenlijk niet om er consumenteninformatie uit af te leiden.

       

    8. Wíl de autobranche wel goede voorlichting geven aan autokopers?
      De autobranche hecht sterk aan goede en volledige informatie over alle aspecten van hun producten. Dus zeker ook over het brandstofverbruik. Voorlopig kunt u een vergelijking maken aan de hand van de Europese verbruikstest en het Nederlandse systeem van energielabels. Met dat laatste kunt u de relatieve zuinigheid van de auto in zijn grootteklasse herkennen (dus hoe goed een auto ‘scoort’ ten opzichte van vergelijkbare auto’s).

       

    9. Wat is de relatie tussen de energielabels, het energie-etiket en de Europese verbruikstest?
      In Europa worden diverse methoden gebruikt voor de bepaling van energielabels. Het Nederlandse systeem werkt met een relatieve klassenindeling. Hierbij wordt de CO2-uitstoot (in gram per kilometer) van een auto vergeleken met de gemiddelde CO2-uitstoot van andere net zo grote auto. Deze relatieve zuinigheid wordt vervolgens vertaald in energielabels van A tot G. Daarbij staat A voor de grootste relatieve zuinigheid in zijn klasse en geeft G aan dat de auto vergelijkenderwijs het minst zuinig is. 

      Het toepasselijke energielabel en de Europese verbruikscijfers worden vermeld in de informatie bij elke auto, bijvoorbeeld in het Brandstofverbruiksboekje en op het energie-etiket dat u in de showroom bij elke auto aantreft. Uitgebreide informatie over de energielabels kunt u vinden op www.energielabel.nl/auto

       

    10. Is het terecht dat zuinige auto’s belastingvoordeel krijgen?
      Dat de officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen verschillen, is bekend. Maar dat doet er niet aan af dat auto’s die het zuinigst uit de Europese verbruikstest komen, ook in de praktijk de meest zuinige auto’s zijn. Of en in welke mate de aankoop en het gebruik van die auto’s via de belastingen wordt gestimuleerd, is een politieke keuze. De Europese landen hebben onderling afgesproken de autobelasting meer te baseren op CO2-uitstoot. Ook Nederland doet dit, wat met zich meebrengt dat zuinige auto’s in de toekomst minder belasting gaan betalen dan onzuinige auto’s. Dit is goed voor het milieu en het helpt Nederland om aan de internationale afspraken over CO2-reductie te voldoen.

       

    11. Aan welke zuinigheidseisen moeten auto’s in Europa voldoen in de toekomst?
      De Europese aanpak eist dat auto’s vanaf 2012 gemiddeld niet meer dan 130 gram CO2per kilometer uitstoten. Nog eens 10 gram verlaging per kilometer moet komen van aanvullende maatregelen zoals zuiniger airco’s, energiezuinige banden en het gebruik van biobrandstoffen. In 2020 mag de gemiddelde uitstoot zelfs niet meer zijn dan 95 gr/km. 
      Bij het terugdringen van de CO2-uitstoot willen autofabrikanten natuurlijk wel het comfort in auto’s behouden en de veiligheid verder vergroten. Daarom is de auto-industrie hard aan de slag met bijvoorbeeld kleinere maar wel krachtige motoren (‘downsizing’) en gewichtsverlaging door lichter construeren met behulp van zeer sterke kunststoffen en nieuwe metalen.

    Mijn vraag staat er niet bij
    Heeft u geen antwoord kunnen vinden op uw vraag in de Veelgestelde vragen en antwoorden, stuurt u ons dan een e-mail met uw specifieke vraag. Wij zorgen er dan voor dat u zo spoedig mogelijk antwoord van ons krijgt. Ons e-mailadres is: klanten@ford.com.

 

<%-DealerName%>

<% if (serviceList) { %>

<%- serviceList %>

<% } %> <% if (todayClosingTime) { %>

Vandaag geopend tot <%-todayClosingTime%>

<% } %> <% if (todayPartsClosingTime) { %>

<%-todayPartsClosingTime%>

<% } %> <% if (todayServiceClosingTime) { %>

<%-todayServiceClosingTime%>

<% } %>
<% _.forEach(formattedAddress, function(addressLine) { %>

<%- addressLine %>

<% }); %>
<% if (PrimaryPhone) { %>

<%- PrimaryPhone %>

<% } %>

  ROUTEBESCHRIJVING

  DEALERGEGEVENS

Top