OnlineshopFord FleetBedrijfswagens

Hoe verbeter ik mijn brandstofverbruik?

Tips voor brandstofbesparing

De spreekwoordelijke ‘rechtervoet’ heeft grote invloed op het brandstofverbruik. Hard optrekken en met hoge snelheden rijden, leveren direct een fors toegenomen brandstofverbruik op. Daarom is er ook zo veel winst te behalen met de besparende rijstijl van “Het Nieuwe Rijden”. Daarmee kan je met gemak 10 procent brandstof besparen en heb je ook minder slijtage aan banden en remmen. Ook andere aspecten van het rijgedrag hebben een flinke invloed. Rijden met open ramen, ingeschakelde airco, een dakkoffer of bagage kosten veel extra brandstof. Ook die factoren kunnen een verschil maken van 5 tot 10 procent. Tot slot weten we dat korte ritjes relatief erg onzuinig zijn. Als je die beperkt, zal je merken dat jouw gemiddelde verbruik een stuk gunstiger wordt. Al met al kan het rijgedrag en de manier waarop je de auto gebruikt, een verschil maken tot wel 30 procent. In zuinigheidswedstrijden, zoals de EcoTour van de ANWB of De Zuinigste Rijder, blijkt dat de officiële verbruiksgegevens wel kunnen worden gehaald en vaak zelfs ruim worden overtroffen. Zo’n competitie wordt gereden met normale auto’s, op gewone wegen. Uiteraard met inzet van alle besparende mogelijkheden en met chauffeurs die goed bekend zijn met een zuinige rijstijl.

Als je rijdt volgens de efficiënte rijstijl van “Het Nieuwe Rijden”, kan je al snel 10 procent brandstof besparen. Kenmerken zijn onder meer: vroeg opschakelen naar een hogere versnelling, gelijkmatig rijden en goed anticiperen. Behalve goed voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot, heeft “Het Nieuwe Rijden” ook positieve effecten op de uitstoot van overige emissies, de verkeersveiligheid, ongevalschades, comfort, het onderhoud van voertuigen, de levensduur van voertuigcomponenten en op geluidshinder. Het antwoord is dus volmondig: ja! Het Nieuwe Rijden bespaart echt brandstof. Je leest er alles over op “Het Nieuwe Rijden” website.

Brandstofverbruik testing

De officiële Europese verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik kunnen soms aanzienlijk verschillen. Dit komt doordat de rijomstandigheden van een voertuig in de praktijk zwaarder zijn dan tijdens de Europese verbruikstest. Deze test is inmiddels al zo’n dertig jaar oud en sluit niet meer volledig aan op het moderne verkeersbeeld. In de twintig minuten durende Europese testrit op een rollenbank zijn bijvoorbeeld de verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en het navigatiesysteem uitgeschakeld en zit er maar één persoon zonder bagage in de auto. Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden. Dat schrijven de regels voor. Alhoewel waarden in de praktijk met testwaarden kunnen verschillen, is het wel een manier om 'appels met appels' te vergelijken omdat alle auto's dezelfde test ondergaan.

Wereldwijd werken de wetgevers en de auto-industrie hard aan een nieuwe verbruikstest. Verwacht wordt dat die over een aantal jaren beschikbaar is. Dat duurt zo lang omdat het technisch complex is om een test te ontwikkelen die wel goed aansluit bij de moderne autopraktijk en alle richtlijnen die er al bestaan. Bovendien moeten alle partijen het wereldwijd eens zijn over zo’n nieuwe test en moet deze nieuwe standaard in de hele wereld worden ingevoerd.

Ford.nl maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technologieën op deze website om jouw online ervaring te verbeteren en om gerichte advertenties te tonen.

Je kunt je cookies op elk moment aanpassen via de 'Beheer Mijn Cookies'-pagina. Het aanpassen van je cookies kan betekenen dat je geen gebruik kunt maken van alle functionaliteiten van de website.

Wil je meer weten over hoe we cookies gebruiken? Bekijk dan ons Privacy- en Cookiebeleid.