Close up on charging Ford vehicle

KENMERKEN ELEKTRISCHE VOERTUIGEN

Het is een nieuwe wereld van autorijden. We helpen je hierin graag op weg. Laten we beginnen met de basisfuncties van een elektrisch voertuig.

Elektrisch voertuig (EV) en voertuigen met een verbrandingsmotor (traditionele benzine-/dieselmotoren) zijn fundamenteel verschillend in de manier waarop ze vermogen genereren en een voertuig voortbewegen.

Hier zijn enkele factoren waarmee je rekening moet houden bij het vergelijken van een EV-motor met een verbrandingsmotor:

VERMOGEN

Voertuigen met elektromotoren leveren onmiddellijke koppel en versnelling, terwijl verbrandingsmotoren gewoonlijk tijd nodig hebben om vermogen op te bouwen. Veel EV's reageren niet alleen sneller, maar accelereren ook sneller dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Wanneer je met een EV rijdt, zul je ook de uitstekend op elkaar afgestemde reacties op de input van de bestuurder opmerken: het koppel dat aan de wielen wordt geleverd, is in bijna alle situaties evenredig aan de druk van je voet op het gaspedaal. Bij voertuigen met een verbrandingsmotor maken dingen zoals de motorspecifieke koppelcurve of de versnelling die je selecteert dit veel complexer. In een EV krijg je de acceleratie die je wilt en dat zorgt ervoor dat rijden in een EV moeiteloos aanvoelt. Een positief verschil dat je wel moet opmerken!

ACTIERADIUS

De meeste EV's hebben een actieradius van tussen 400 en 590 km per lading, terwijl de meeste voertuigen met verbrandingsmotor verder kunnen rijden op een enkele tank brandstof.

ONDERHOUD

EV-motoren hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren, zodat ze minder onderhoud nodig hebben. Bij verbrandingsmotorten moet de olie worden ververst, moeten de bougies en de filters worden vervangen en moet nog veel meer onderhoud worden uitgevoerd.

GELUID

Zonder aanpassingen zijn elektrische EV-aandrijvingen vrijwel geruisloos. EV's zijn dan ook ontworpen om een bepaald geluidsniveau te bereiken, zodat ze door andere weggebruikers worden opgemerkt. Verbrandingsmotoren genereren geluid en trillingen.

MILIEU-IMPACT

Elektrische voertuigen produceren geen uitlaatemissies, terwijl voertuigen met verbrandingsmotoren verontreinigende stoffen zoals kooldioxide, stikstofoxiden, koolwaterstoffen en deeltjes uitstoten. Bovendien produceren EV's gedurende de levensduur van het voertuig aanzienlijk minder broeikasgassen, zelfs als rekening wordt gehouden met de productie van het voertuig en de hoogspanningsbatterij en de werkelijke opwekking van elektriciteit van bron tot wiel.

OPLADEN

Voor 'normaal' AC-opladen, bijvoorbeeld 's nachts thuis of op het werk tijdens je werkuren, maken elektrische voertuigen gebruik van een zogenaamde boordlader (die als een omvormer fungeert) om AC-stroom (wisselstroom) van een oplaadstation of stopcontact om te zetten in DC-stroom (gelijkstroom) die kan worden opgeslagen in de batterij van het voertuig. Standaard volledig leeg-tot-vol oplaadtijden voor AC-laden variëren van 5 tot 10 uur*, afhankelijk van de infrastructuur van de elektriciteitsinstallatie en het voertuig.

Voor DC-snelladen, bijvoorbeeld bij een oplaadstation langs de snelweg tijdens een lange rit, levert het oplaadstation gelijkstroom rechtstreeks aan de hoogspanningsbatterij. Tijdens het opladen geeft het voertuig voortdurend het vereiste/toegestane vermogen door aan het oplaadstation, dat het vermogen levert door de uitgangsspanning precies af te stemmen op de hoogspanningsbatterij. DC-oplaadtijden van 10% tot 80% variëren van 25 tot 40 minuten**.

Het EV-oplaadsysteem is ontworpen om de batterij veilig en efficiënt op te laden. De EV-oplader en -omvormer kunnen ook ingebouwde veiligheidsvoorzieningen hebben, zoals bescherming tegen oververhitting, overstroom en overspanning, die helpen om schade aan de batterij of andere componenten van het elektrische systeem van het voertuig te voorkomen.

SINGLE-SPEED TRANSMISSION

Bij de meeste 100% elektrische voertuigen bestaat een single-speed transmission uit een enkele overbrenging die de motor aan de wielen koppelt. In EV's met singel speed transmission hoef je helemaal niet te schakelen, er is dus geen vertraging zoals gebruikelijk is bij conventionele transmissies.

Over het algemeen hebben EV-motoren en verbrandingsmotoren verschillende sterke en zwakke punten. De keuze tussen de twee hangt af van factoren zoals rijbehoeften, persoonlijke voorkeuren en milieuoverwegingen.

Electric in motion

ELEKTRISCH IN BEWEGING

HOE ELEKTRISCHE VOERTUIGEN WERKEN

Als je een EV rijdt, zet een elektrische motor/machine de in de hoogspanningsaccu opgeslagen elektrische energie om in mechanische energie om de wielen aan te drijven. Bij het vertragen, als je bijvoorbeeld je voet van het gaspedaal haalt of het rempedaal indrukt, fungeert de elektromotor/machine als een generator en zet kinetische energie om in elektrische energie die in de hoogspanningsbatterij wordt opgeslagen. Dit heet regeneratief remmen. Als bestuurder merk je geen verschil in reactie met een voertuig met verbrandingsmotor: in een EV krijg je de remrespons die je gewend bent, alleen op een veel energiezuinigere manier!

Decode the language of electric vehicles in our Electrifying Talk glossary.

Ontdek meer