Home > Alle modellen > NIEUWE FIESTA ST > Technische kenmerken > Vermogen en Efficiëntie

Vermogen en efficiëntie

De nieuwe Fiesta ST wordt aangedreven door een krachtige 1,5 liter, EcoBoost-benzinemotor. Het reeds indrukwekkend zuinige verbruik wordt nog verbeterd door een innovatieve feature: een cilinder die automatisch uitgeschakeld wordt als hij niet nodig is, zodat je tijdens het rijden brandstof bespaart.

Een aantal bijkomende technologieën zorgen voor betere prestaties en tegelijkertijd brandstof besparen. 

Ecoboost engine render

Pure, maar toch geraffineerde kracht

De uitstekende prestaties worden aangedreven door een geheel nieuwe driecilinder 1,5-liter EcoBoost-motor. De nieuwe turbo gebruikt een geoptimaliseerd turbine-ontwerp, waarmee de compressordruk sneller wordt opgebouwd en de vertraging wordt beperkt. De technologieën voor indirecte en directe brandstofinspuiting leveren bovendien een groot vermogen en souplesse. Het resultaat: een indrukwekkend vermogen van 200 pk, een krachtig koppel van 290 Nm bij 1750 rpm en een verwachte snelheid van 0-100 km/u in 6,5 seconden. De nieuwe cilinderuitschakeling zorgt ervoor dat je meer brandstof kunt besparen door een cilinder automatisch uit te schakelen, afhankelijk van je snelheid en lading. Wanneer de cilinder uitgeschakeld wordt, zullen de twee resterende cilinders 50% meer draaien en dus efficiënter gebruikt worden.

Grip wanneer je het nodig hebt

Het optionele Performance-pack bevat een mechanisch slipdifferentieel. Het systeem is ontworpen om het motorvermogen naar het achterwiel met de meeste grip te sturen. Dus wanneer een wiel begint te slippen, wordt het vermogen automatisch naar het andere wiel gestuurd om beide wielen verder te laten rijden. Het resultaat: veel betere grip op gladde of oneffen wegen en betere acceleratie en prestaties. 

Ford Fiesta ST driving around bend
Ford Fiesta ST Active valve exhaust

Een geluid om van te dromen

Met Electronic Sound Enhancement en Active Valve Exhaust geniet je optimaal van de Fiesta ST-ervaring. Waarom: omdat Active Valve Exhaust een nieuwe technologie is die ontworpen is om een dieper gerommel en gebrul te creëren op basis van de hoeveelheid koppel die je toepast. En met Electronic Sound Enhancement hoor je het typische motorgeluid wanneer je achter het stuur zit. 

Sneller van start

Ontworpen om consistent van start te gaan met een maximale acceleratie. De nieuwe Fiesta ST is uitgerust met Launch Control. Stel het maximale toerental in voor de motor en zet je voet plat op het gaspedaal terwijl de auto het gewenste toerental vasthoudt.

Ford Fiesta launch control close up
Ford Fiesta

Verminder je brandstofverbruik met wel 10%

Waarom zou je bij verkeerslichten of in de file onnodig brandstof verbruiken? Het start-stop systeem schakelt de motor automatisch uit als je stilstaat, terwijl andere belangrijke functies gewoon blijven werken. Om weer te gaan rijden, trap je de koppeling in en schakel je naar de eerste versnelling zoals gewoonlijk. Bij een automaat trap je het gaspedaal in om weer te starten.

Zes versnellingen tot jouw beschikking

Een handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om jou te helpen optimaal gebruik te maken van het beschikbare vermogen. Schakelen is kort en snel en levert soepele, nauwkeurige prestaties bij elke versnelling.

Ford Fiesta gear stick close up
Ford Fiesta ST active grille shutter

Brandstof sparen door betere stroomlijning

Laat de grille helpen brandstof te besparen. Zolang je langzaam rijdt, houdt de zelfsluitende grille de ventilatie open om de motor af te koelen. Maar zodra je sneller gaat, worden de openingen automatisch gesloten. Zodat de stroomlijn verbetert en de motor minder brandstof verbruikt.

Motoren die aan de hoogste eisen voldoen

Welke motor je ook kiest voor jouw Fiesta; het is prettig om te weten dat hij ook aan de hoogste eisen wat betreft uitstoot voldoet. Voor benzinemotoren is dat maximaal 1.0 g/km koolmonoxide, 0.1 g/km koolwaterstof, 0.06 g/km stikstofoxide en 0.005 g/km fijnstof. 

Ford Fiesta ST Euro emissions
Top