WOORDENLIJST TERMEN ELEKTRIFICEREND GESPREK

Een verklarende termenlijst rond elektrische voertuigen en laden.

    • AEV of EV ((volledig) elektrisch voertuig): een volledig elektrisch voertuig wordt volledig aangedreven door een hoogspanningsbatterij, zonder dat er een verbrandingsmotor met brandstof (ICE) aanwezig is.

    • BEV (elektrisch voertuig met batterij): zie volledig elektrisch voertuig.

    • Elektrisch voertuig: we definiëren een elektrisch voertuig als een voertuig met zowel een hoogspanningsbatterij als een elektrische machine (vaak een 'motor' genoemd). Een elektrisch voertuig kan een hybride, een oplaadbaar hybride of een volledig elektrisch voertuig zijn.

    • Hybride elektrisch voertuig (HEV/FHEV): een hybride voertuig is elk voertuig dat van meerdere energiebronnen gebruikmaakt om het voertuig aan te drijven. In de meest voorkomende configuratie wordt in een hybride voertuig een verbrandingsmotor aangedreven door brandstof gecombineerd met een elektrische machine/'motor' aangedreven door elektriciteit. Een hybride voertuig selecteert automatisch zijn aandrijfmodus – 100% elektrisch, brandstof en elektrisch, alleen brandstof – op basis van de rijsomstandigheden. Deze flexibiliteit leidt gewoonlijk tot een hogere door WLTP geschatte brandstofbesparing voor het voertuig dan voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Een hybride voertuig laadt zijn hoogspanningsbatterij op via regeneratief remmen of de verbrandingsmotor. Hybride voertuigen kunnen niet op een stroomvoorziening worden aangesloten om de hoogspanningsbatterij op te laden.

    • Oplaadbaar hybride elektrisch voertuig (PHEV): een oplaadbare hybride is een hybride elektrisch voertuig (HEV) dat een grotere oplaadbare hoogspanningsbatterij heeft en een laadaansluiting waarmee de hoogspanningsbatterij via het elektriciteitsnet kan worden opgeladen. Dit vindt plaats via 'Mode 2', dat wil zeggen via een huishoudelijk stopcontact, of 'Mode 3', via een oplaadstation (de oplaadmodi 2 en 3 worden verderop in deze termenlijst uitgelegd). Omdat externe elektriciteit als energiebron wordt gebruikt, zal een oplaadbaar hybride elektrisch voertuig doorgaans aanzienlijk minder lang in volledig elektrische modus rijden dan een FHEV. Om volledig elektrisch rijden in de winter mogelijk te maken, hebben oplaadbare hybride elektrische voertuigen een elektrische verwarming. Hiermee kan de temperatuur in de cabine op een comfortabel niveau worden gebracht zonder dat de verbrandingsmotor hoeft te worden ingeschakeld. De energie die wordt gebruikt voor het verwarmen van de cabine in de winter zal de volledig elektrische actieradius enigszins verminderen.

    • Voertuig met waterstofcel: wordt momenteel niet aangeboden door Ford. Een voertuig met een waterstofcel gebruikt waterstofgas om elektriciteit te produceren, met een kleine hoeveelheid water als bijproduct. Vervolgens wordt het voertuig van de opgewekte elektriciteit voorzien, op een vergelijkbare manier als een 100% elektrisch voertuig met een batterij. In plaats van het voertuig op te laden, zou de gebruiker waterstof bijtanken bij een tankstation. De productie van waterstofgas is momenteel duur en bij de belangrijkste huidige productietechnieken komen broeikasgassen vrij. De tankinfrastructuur is ook nog bijzonder onderontwikkeld. In Europa wordt dit het meest gebruikt voor het openbaar vervoer, zoals bussen, die kunnen worden ondersteund door speciale tankstations.

    • ICE (Internal Combustion Engine) voertuig: een voertuig dat uitsluitend op benzine of diesel rijdt.

    • Regeneratief remmen: een systeem dat energie van de remmen en elektromotoren opvangt en gebruikt om de batterij op te laden.

    • Actieradius: de afstand die een elektrisch voertuig kan afleggen met een enkele lading. (Opmerking: elektrische actieradius: de afstand die een elektrisch voertuig op alleen elektriciteit kan afleggen – voor PHEV's bijvoorbeeld, die ook kunnen worden aangedreven door een benzine/dieselmotor).

    • Voorprogrammering: eigenaren van oplaadbare hybrides en 100% elektrische voertuigen kunnen ervoor kiezen om hun voertuig te verwarmen of de cabine te koelen (voor oplaadbare hybrides is deze functie alleen beschikbaar wanneer het voertuig is aangesloten op een oplaadstation). Inschakeling van deze voorprogrammering kan worden ingesteld op favoriete vertrektijden of op een handmatige ‘op verzoek’-basis. Wanneer het voertuig is aangesloten, gebruikt de voorprogrammering energie uit het stopcontact en wordt batterijenergie voor de reis gereserveerd. In 100% elektrische voertuigen optimaliseert de voorprogrammering ook de temperatuur van de batterij en ondersteunt deze zo de maximale actieradius voor de omstandigheden. Voorprogrammering van de batterij moet worden ingepland en het voertuig moet zijn aangesloten.
    • (Hoogspannnings)batterij of battery pack: de stroombron waarin de energie voor het elektrische voertuig wordt opgeslagen. Een hoogspanningsbatterij wordt soms een 'battery pack' genoemd, omdat deze in feite meerdere cellen bevat die elk een batterij vormen en meerdere batterijen de uiteindelijke batterij of hoogspanningsbatterij vormen.

    • De capaciteit in kWh van het battery pack wordt vaak beschreven met behulp van twee waarden:
      • Geïnstalleerde of bruto batterijcapaciteit - De hoeveelheid energie die theoretisch uit de EV-batterij kan worden gehaald onder gespecificeerde nominale omstandigheden. Deze zijn echter anders dan de omstandigheden bij gebruik door de klant, d.w.z. theoretisch zou de batterij verder worden opgeladen en ontladen dan bij gebruik door de klant.  Bij werkelijk gebruik wordt minder dan deze geïnstalleerde capaciteit gebruikt om een veilige en duurzame werking te garanderen gedurende de gehele levensduur van de batterij.
      • Bruikbare of netto batterijcapaciteit – Allereerst is het belangrijk om te weten dat de laadstatus (SOC) die aan de klant wordt aangegeven, altijd de bruikbare batterijcapaciteit is. Dienovereenkomstig is de bruikbare capaciteit de hoeveelheid energie die tijdens het werkelijke gebruik wordt ontladen, wanneer de batterij van een aan de klant aangegeven SOC van 100% naar 0% gaat (of andersom: tijdens het opladen van 0% naar 100%). De elektrische actieradius is ook de actieradius die wordt bereikt met de bruikbare capaciteit van de hoogspanningsbatterij.


    Het verschil tussen die twee is bedoeld om de prestaties van de EV-batterij gedurende de levensduur van het voertuig te beschermen.
    Als voorbeeld: de Mustang Mach-E GT heeft een geïnstalleerde batterijcapaciteit van 98,7 kWh en een bruikbare capaciteit van 91 kWh.

    De celchemie en de grootte van EV-batterijen kunnen variëren om verschillende prestatiekenmerken te leveren – dit kan ook van invloed zijn op de oplaadprestaties van de batterij.
     

    • Elektrische machine (vaak een 'motor' genoemd): het onderdeel van een elektrisch voertuig dat elektrische energie omzet in mechanische energie om het voertuig van stroom te voorzien, of – tijdens het vertragen – als een generator dienst doet (omdat hij als een generator kan fungeren, is de term ‘elektrische machine’ correcter dan ‘elektrische motor’).

    • Oplaadpoort: het ‘stopcontact’ van een 100% elektrisch voertuig of oplaadbare hybride waarop de laadkabel wordt aangesloten om de hoogspanningsbatterij van het voertuig op te laden. Vergelijkbaar met de brandstofvulopening van een voertuig met een verbrandingsmotor.

    • Oplaadpoortklep: dekt de oplaadpoort af en beschermt hem. Werkt op dezelfde manier als een brandstofvulklep om vuil buiten te houden.

    • Boordlader: een stroomomvormer ('AC/DC') in het voertuig die wisselstroom omzet in gelijkstroom om de hoogspanningsbatterij op te laden.

    • Batterijbeheersysteem: het 'batterijbrein', een elektronisch systeem in de hoogspanningsbatterij dat batterijsystemen monitort en aanstuurt om de spanning, stromen en temperatuur binnen de grenzen te houden tijdens het gebruik van het voertuig, het opladen en het ontladen. De grenzen zijn zo ontworpen dat de veiligheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van de batterij gedurende de levensduur van het voertuig zijn gewaarborgd.

    • Frunk (voorste kofferbak): een beveiligde ruimte onder de motorkap die dient als extra opslagruimte, waar de motor zich meestal bevindt in een voertuig met brandstofmotor.

    • Warmtepomp: een verwarmingssysteem in het voertuig dat efficiënter is (bij bijna alle temperaturen) dan traditionele elektrische verwarmingselementen ('PTC-verwarmer'). Traditionele kachels zetten elektrische energie direct om in warmte-energie, maar een warmtepomp verplaatst warmte-energie van buiten naar binnen (door een compressie-expansie=koelcyclus). Hoe lager de buitentemperatuur, hoe slechter het rendement van een warmtepomp, daarom is er ook een elektrische kachel die ervoor zorgt dat er bij elke buitentemperatuur voldoende verwarmingsvermogen beschikbaar is voor de passagier van het voertuig.

    • Laagspanningsbatterij: EV's hebben een 12-volt laagspanningsbatterij om kritieke systemen van stroom te voorzien voordat de hoogspanningsbatterij wordt ingeschakeld en om 12 V-energie op te slaan tijdens het gebruik van het voertuig.

    • LFP-batterij: lithium-ijzer-fosfaat lithium-ionbatterijen zijn hoogspanningsbatterijen die doorgaans vooral geschikt zijn voor klanten die de batterij regelmatig tot 100% capaciteit opladen (ze moeten minstens één keer per maand tot 100% worden opgeladen). Hij kan ook op een hogere snelheid worden opgeladen dan een NCM-batterij, maar is zwaarder en heeft vaak een kleinere actieradius.

    • NCM-batterij: nikkel-kobalt-mangaan (NCM) lithium-ionbatterijen zijn hoogspanningsbatterijen die doorgaans vooral geschikt zijn voor klanten die meer actieradius nodig hebben of die hun EV gebruiken om te slepen. Om de levensduur van de batterij te optimaliseren, is het beter om NCM-batterijen niet regelmatig tot 100% op te laden.

    • NMC-batterij: zie NCM – de letters staan in een andere volgorde.
    • Ampère (‘A’): ampère is de meeteenheid voor elektrische stromen. Het geeft de hoeveelheid elektrische stroom weer die door een circuit stroomt. Met betrekking tot opladen geldt: hoe meer ampère (hoe meer stroomsterkte), hoe sneller de elektriciteit naar het voertuig stroomt. Gebruikelijke stroomsterktes voor EV-oplaadapparaten zijn 8 A, 10 A, 16 A en 30 A.

    • Volt (‘V’): eenheid van elektrisch potentiaal. In combinatie met ampère geeft dit het vermogen weer van een elektrisch systeem om elektriciteit om te zetten in mechanische kracht (ampère maal volt is gelijk aan het elektrische vermogen). Bij het opladen van elektrische voertuigen geldt over het algemeen: hoe meer volt de elektriciteitsbron heeft (hoe hoger de spanning), hoe sneller de oplaadcapaciteit, uitgaande van een bepaalde maximale ampèrelimiet.

    • BlueOval™ Charge Network: Ford's netwerk van meer dan 500.000 oplaadpunten in heel Europa, van gevestigde oplaadproviders. Toegang tot het netwerk via de FordPass-app is gratis (activering van een gratis abonnement is vereist) en voorziet bestuurders van eenvoudig, pay-as-you-visit opladen, inclusief plug-and-charge, in één app.  Het abonnement op het BlueOval™ Charge Network omvat ook het eerste jaar gratis IONITY-toegang, met voordelige tarieven voor opladen en aanzienlijke kortingen bij gebruik van de meer dan 20.000 DC- en HPC-oplaadpunten van het netwerk. Verlenging van IONITY-abonnementen (en abonnementen op andere partnernetwerken) vind je hier.

    • Laadstatus (State of Charge, SOC): een meting van de resterende hoeveelheid lading in de batterij, meestal weergegeven als een percentage. Voorbeeld: 100% SOC betekent een volledig opgeladen batterij, 0% betekent een volledig lege batterij.

    • Oplaadstation: een locatie waar elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen (het elektrische equivalent van een tankstation).

    • Oplaadpunt: het afzonderlijke oplaadapparaat – waar je je auto op aansluit (het elektrische equivalent van een brandstofpomp bij een benzinestation).

    • Oplaadtijd: de hoeveelheid tijd die nodig is om de batterij van een elektrisch voertuig op te laden, gemeten in minuten of uren. De werkelijke oplaadtijden en oplaadsnelheden variëren per voertuig en op basis van het type huis- of openbaar oplaadstation dat wordt gebruikt, en factoren zoals de laadstatus (SOC) op dat moment, wanneer het opladen begint, hoe en hoe lang met het voertuig is gereden voor het opladen (wat van invloed is op de temperatuur van de lithium-ionbatterij) en andere factoren.

    • Oplaadvermogen: dit is het werkelijke elektrische vermogen dat de batterij oplaadt vanaf een stopcontact of oplaadpunt, gemeten in kW. Hoe groter het oplaadvermogen, hoe sneller de batterij van het voertuig wordt opgeladen. Het werkelijke oplaadvermogen kan kleiner zijn dan het beschikbare vermogen van het oplaadstation; het voertuigsysteem beperkt namelijk het oplaadvermogen om de duurzaamheid van het hoogspanningsbatterijsysteem te beschermen, afhankelijk van factoren zoals temperatuur enz.

    • EV-oplader voor thuis (soms een ‘Wallbox’ genoemd): afhankelijk van de huishoudelijke elektrische installatie kan een EV-oplader voor thuis de Ford EV opladen met tot 11 kW, wat veel snellere oplaadsnelheden voor thuis oplevert dan een gewoon stopcontact. Sommige EV-laders voor thuis bevatten ook functies die de mogelijkheid vergroten om de lading die aan het EV wordt geleverd, te bewaken en te regelen, inclusief planning en gegevensrapportage. De meest geschikte EV-oplader voor thuis voor een klant hangt af van individuele omstandigheden – vooral of hij of zij van plan is het voertuig privé of zakelijk te gebruiken. EV-laders voor thuis moeten altijd door een gediplomeerde elektricien worden geïnstalleerd.

    • kW (kilowatt): een vermogenseenheid gelijk aan 1.000 watt. In de context van EV's wordt kW vaak gebruikt om het vermogen van de elektromotor of de oplaadsnelheid van de batterij te meten. Een bepaald elektrisch voertuig kan bijvoorbeeld een motor hebben die 150 kW vermogen produceert, terwijl een snellaadstation 50 kW vermogen heeft. Dit betekent dat het een EV-batterij kan opladen met een snelheid van maximaal 50 kilowatt.

    • Kilowattuur (kWh): een meeteenheid voor energie. Dit komt overeen met het gebruik van één kilowatt vermogen gedurende één uur. In de context van elektrische voertuigen wordt kWh vaak gebruikt voor het meten van de capaciteit van de batterij en de hoeveelheid energie die wordt verbruikt tijdens het rijden of opladen. Een bepaald elektrisch voertuig heeft bijvoorbeeld een batterijcapaciteit van 60 kWh, wat betekent dat deze 60 kilowattuur energie kan opslaan. Als er 48 km met het voertuig wordt gereden en hierbij 10 kWh energie wordt verbruikt, betekent dit dat het 10 kilowattuur energie heeft gebruikt om 48 km te rijden. kWh is een belangrijke meeteenheid voor het berekenen van de oplaadkosten van een elektrisch voertuig, omdat bij oplaadstations vaak per kilowattuur moet worden betaald.

    • Kilowattuur/100 km (kWh/100 km): dit is een standaardwaarde voor het specifieke energieverbruik van elektrische voertuigen, gelijk aan de 'liter (benzine of diesel) per 100 km' van voertuigen met een verbrandingsmotor.

    • Oplaadmodi: oplaadbare hybrides en 100% elektrische voertuigen hebben elektriciteit nodig om te functioneren. Opladen is het overbrengen van elektriciteit van een externe stroomvoorziening naar de hoogspanningsbatterij van het voertuig. Het is vergelijkbaar met het vullen van de brandstoftank van een verbrandingsmotor.

    • DC-snellaadstation (DCFC): ook bekend als Mode 4 opladen. DC-snelladen is een snelle manier om de batterij van je voertuig op te laden. Alleen 100% elektrische voertuigen en een paar oplaadbare hybrides kunnen worden opgeladen via DC-snelladen. IONITY is een voorbeeld van een netwerk van DC-snellaadstations.

    • AC (wisselstroom): AC is een type elektrische stroom die periodiek van richting verandert, met een frequentie van 50 Hz in Europa. AC wordt vaak gebruikt voor de verdeling van elektrisch vermogen over lange afstanden, omdat het met minder energieverlies kan worden vervoerd dan gelijkstroom (DC). Dit komt omdat transformatoren kunnen worden gebruikt om de spanning van wisselstroom te verhogen of te verlagen, waardoor deze efficiënter over lange afstanden kan worden vervoerd. Wisselstroom wordt ook gebruikt in alle huishoudelijke apparaten zonder batterij, zoals lampen, televisies en computers.

    • DC (gelijkstroom): DC is een type elektrische stroom die slechts in één richting stroomt. Gelijkstroom wordt vaak gebruikt in elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, laptops en draagbare elektronische apparaten, evenals in sommige soorten motoren en batterijen. Gelijkstroom kan afkomstig zijn uit verschillende bronnen, zoals batterijen, zonnecellen of DC-stroomvoorzieningen.

    • EVSE: Electric Vehicle Service Equipment (EVSE) is een technische term voor een Mode 3 of Mode 4 oplaadpunt (zie hierboven).

    • Oplaadkabels: er zijn verschillende soorten EV-oplaadkabels beschikbaar, met verschillende stekkers en oplaadmogelijkheden. Dit zijn de meest voorkomende stekkertypes:
      • Type 1 (J1772): dit is een veelgebruikte oplaadstekker die wordt gebruikt in Noord-Amerika en Japan. Hij heeft vijf pinnen en kan opladen tot 16 ampère. (Niet gebruikt in Europa.)
      • Type 2 (Mennekes): dit is een oplaadstekker die veel in Europa wordt gebruikt. Hij heeft zeven pinnen en kan opladen tot 63 ampère. (Vaak aangeduid als een A/C- of thuislaadkabel.)
      • Type 3 (CHAdeMO): dit is een snellaadstekker die kan opladen tot 125 ampère. (Vaak aangeduid als een openbare oplaadkabel.)
         
    • CCS (Combined Charging System): dit is een snellaadstekker die in Europa ('CCS2') en Noord-Amerika ('CCS1') wordt gebruikt. Deze zijn op alle DCFC-punten gemonteerd en kunnen opladen tot 350 kW.

    • Wallbox (ook wel ‘thuislader’ genoemd): afhankelijk van de huishoudelijke elektrische installatie kan een huishoudelijke wallbox de Ford EV opladen tot 11 kW, wat veel snellere laadsnelheden voor thuis oplevert dan een gewoon huishoudelijk stopcontact. Sommige wallboxen bevatten ook functies die meer mogelijkheden bieden om de lading die aan de EV wordt geleverd, te bewaken en te controleren, inclusief planning en gegevensrapportage. De meest geschikte wallbox voor een klant hangt af van individuele omstandigheden – vooral of hij of zij van plan is het voertuig privé of zakelijk te gebruiken. Wallboxen moeten altijd door een gediplomeerde elektricien worden geïnstalleerd.

Ontdek de verschillen tussen elektrische voertuigen (EV) en voertuigen met verbrandingsmotoren op onze speciale pagina.

Ontdek meer