Informatie over jouw Kuga PHEV
Namens de Ford Motor Company geven we graag een nieuwe update over de situatie rond de Kuga Plug-In Hybrid. Deze update is ook te bekijken als videoboodschap, onderaan deze pagina.
Bij Ford zijn we er trots op dat we een familiebedrijf zijn en we zien onze klanten graag als onderdeel van die grote familie. We zijn ons ervan bewust dat we je met de problemen rond de Kuga PHEV teleur hebben gesteld. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk recht te zetten.
Inmiddels hebben we vastgesteld dat een verontreiniging van cellen in de hoogvoltage-accu de oorzaak is. Omdat dit bij een klein aantal Kuga’s Plug-In Hybrid mogelijk serieuze gevolgen kan hebben, is inmiddels het ontwerp van de hoogvoltage-accu aangepast. Daarnaast hebben we besloten om de hoogvoltage-accu van alle betrokken Kuga’s te vervangen. Dus ook de accu in jouw auto.
Om dit te kunnen doen, heeft jouw Ford dealer de Kuga ten minste een hele dag nodig.
De volgorde van het uitvoeren van de updates volgt de volgorde van het moment waarop de auto’s zijn geleverd. Klanten die het langst in hun Kuga rijden, komen als eerste aan de beurt.
Op basis van onze huidige planning, verwachten we dat de werkzaamheden eind december kunnen worden gestart en dat deze tot maart plaats zullen vinden. We nemen contact met je op voor het maken van een afspraak.
Om het ongemak tot een minimum te beperken, kunnen we de auto thuis of op het werk ophalen en zorgen we indien gewenst, voor vervangend vervoer tijdens deze werkzaamheden.
Op korte termijn ontvang je ook de toegezegde BP tankkaart en de informatie over de extra garantie. Dit als erkenning voor het ongemak dat je hebt ondervonden.
We vragen in de tussentijd nogmaals om de auto niet op te laden, alleen in de EV Auto-modus te rijden en niet de Sport of Sneeuw/zand-modus te gebruiken. Zolang deze instructies gevolgd worden, blijft de Kuga veilig om mee te rijden.
Als je vragen hebt, of andere problemen met de auto ondervindt, neem dan contact op met jouw dealer of onze klantenservice. Je ontvangt overigens binnenkort ook nog een officiële brief over deze terugroepactie.
Bij deze nogmaals onze verontschuldigingen voor de situatie. We verzekeren je dat we hard werken om het goed te maken, zodat je ten volle kunt genieten van de Kuga Plug-In Hybrid.
Update over jouw Kuga
Wij willen al onze klanten die hun nieuwe Kuga PHEV nog niet hebben ontvangen, informeren over de stand van zaken. Er zijn drie situaties mogelijk:
- Klanten waarvan de auto's zijn gebouwd en bij de dealer staan of onderweg naar de dealer zijn.
- Klanten waarvan de auto's zijn gebouwd maar die nog niet de productiefaciliteit in Valencia hebben verlaten.
- Klanten waarvan de auto's nog niet zijn gebouwd, maar wel in de planning staan om te worden gebouwd.
Indien mogelijk sturen wij de klanten uit alle drie de groepen een e-mail, maar in veel gevallen beschikken wij niet over de e-mailadressen. Alle Ford dealers zijn op de hoogte gesteld, dus in de meeste gevallen kan de dealer de informatie eveneens delen. Voor de volledigheid geven wij ook op Ford.nl per groep een overzicht van het plan.
Voor de klanten in groep 1: wij vervangen het accupakket en voeren alle benodigde updates uit. Dit werk wordt uitgevoerd bij het dealerbedrijf waar de auto is besteld (tenzij je ons anders adviseert).
Voor klanten in groep 2: wij onderwerpen jouw voertuig in de fabriek aan een uitvoerige reeks tests om de staat van de hoogvoltage accu te controleren. Deze tests vereisen zeer specialistische apparatuur waarover de dealers niet beschikken. Daarom kunnen deze tests alleen worden uitgevoerd in onze fabriek in Valencia. Nadat al deze tests met succes zijn voltooid, wordt begonnen met de uitlevering van de voertuigen. Naar verwachting start deze uitlevering eind december. Jouw dealer kan je meer specifiek informeren over de verwachte levertijd van jouw nieuwe Kuga PHEV.
Tot slot, voor klanten in groep 3: wij starten de productie van deze auto's in de loop van december met volledig geteste hoogvoltage accu’s. Wij bouwen deze auto's in de volgorde waarin zij oorspronkelijk zijn besteld. Jouw dealer kan de bouwplanning van jouw nieuwe Kuga PHEV in zijn systeem zien en is daarom jouw primaire contactpersoon voor vragen over de laatste stand van zaken .
Wij begrijpen dat de langere wachttijd heel vervelend kan zijn. Om deze reden maken wij diverse goodwill-gebaren om je te bedanken voor jouw geduld en loyaliteit. Ten eerste bevriezen wij uiteraard de prijs van jouw auto. Eventuele prijsverhogingen in 2021 zijn dus niet voor jou van invloed. Ten tweede bieden wij jou 3 jaar verlengde garantie (2+3= 5 jaar garantie in totaal) of 3 jaar Service Plan wanneer verlengde garantie reeds door jou is aangekocht. Tot slot bieden wij je een BP brandstofpas ter waarde van € 500,- aan.
Wij hopen dat je deze informatie nuttig vindt en stellen jouw geduld zeer op prijs. Nogmaals onze verontschuldigingen voor het mogelijke ongemak.
Bekijk hieronder de videoboodschap van Johan Claassen, Algemeen directeur Ford Nederland.