DE NIEUWE FORD RANGER: VEELZIJDIGER DAN OOIT

  • Ingenieurs en ontwerpers van nieuwe Ford Ranger samen met klanten aan de slag om ultieme pick-up te creëren voor werk, gezin en vrije tijd
  • Met dank aan input van klanten is het ontwerp van de Ford Ranger strak, gedurfd en uiterst praktisch
  • Wielophanging en chassis zijn opnieuw ontworpen en dragen bij aan een comfortabele rit, ook onder volledige belading en/of wanneer er een aanhanger is gekoppeld
  • Laadruimte is multifunctioneel ingericht en gemakkelijk toegankelijk

De nieuwe Ford Ranger is de meest intelligente, veelzijdige en bekwame pick-up van het moment. Om dit te realiseren maakte Ford gebruik van zijn jarenlange expertise op het gebied van trucks en pick-ups in combinatie met zijn uitgebreide kennis van klanten over de hele wereld. Het resultaat is een ultieme alleskunner; klaar voor onvergetelijke avonturen met het gezin, het bedrijf of simpelweg voor het plezier.

De nieuwe Ranger kan eind 2022 worden besteld en de eerste leveringen volgen begin 2023. De vooruitzichten zijn alvast goed: de huidige generatie Ranger is in Europa immers al leider in het pick-up segment en vestigde onlangs zelfs een nieuw verkooprecord. Sinds afgelopen september tot nu reden er 45.539 nieuwe Rangers de Ford-dealer uit, wat neerkomt op een marktaandeel van 39,9 procent.FB Ranger EU markets

De input van de klant was cruciaal in het ontwikkelen van de robuuste nieuwe look van de Ranger. Ford bracht veel tijd door met Ranger-eigenaren van over de hele wereld, nam meer dan 5.000 interviews af en organiseerde tientallen klant-workshops om te begrijpen hoe klanten hun pick-ups gebruikten en wat ze wilden en verwachtten van de nieuwe Ranger.

Nieuwe look, nieuwe mogelijkheden

Visueel oogt de nieuwe Ranger gedurfd en zelfverzekerd. Het exterieur is voorzien van een nieuwe grille, geflankeerd door de kenmerkende ‘C-clamp koplampen’, terwijl een subtiele schouderlijn langs de flanken overgaat in geprononceerde wielkasten, die de Ranger een zelfverzekerde uitstraling geven. Ook is de Ford Ranger voor het eerst leverbaar met matrix LED-koplampen. Aan de achterkant zijn de achterlichten ontworpen in harmonie met de kenmerkende graphics aan de voorzijde. Het interieur is geüpgraded, mede dankzij de eersteklas softtouch-materialen en een prominent touchscreen in het midden van het dashboard. Bovendien is de nieuwe Ranger uitgerust met Fords kenmerkende SYNC™FB Ranger FordPass infotainmentsysteemFB Ranger Connectivity.

Onder de nieuwe carrosserie bevindt zich een verbeterd chassis met een 50 mm langere wielbasis en een 50 mm bredere spoorbreedte. Een hydrogevormde frontconstructie creëert meer ruimte in de motorruimte voor de nieuwe V6-motor en zorgt dat de Ranger klaar is voor andere aandrijftechnologieën in de nabije toekomst. Die extra ruimte aan de voorzijde van de pick-up maakt daarbij een grotere luchtstroom naar de radiator mogelijk, wat helpt om de temperatuur laag te houden onder volle belading of het trekken van een zware aanhanger.

Nieuwe aandrijflijnen

Klanten lieten eveneens weten dat er behoefte was aan een keuze voor meer vermogen en koppel, om zware lasten te trekken of extreem offroad te rijden, dus voegde het team Fords beproefde 3.0-liter V6-turbodiesel toe en ontwikkelde deze door voor de Ranger. Dit is nu één van de drie turbodieselmotoren die bij de lancering beschikbaar zijn.FB Ranger WLTP

De nieuwe Ranger zal ook worden geleverd met de inmiddels bekende Single-Turbo en Bi-Turbo 2.0-liter viercilinder diesels.

Uitstekende rijeigenschappen

Ingenieurs hebben de voorwielen 50 mm naar voren verplaatst voor een grotere oploophoek aan de voorzijde, om zo in het terrein nog beter uit de voeten te kunnen. Ook zijn de schokdempers van de achterwielophanging buiten de kokerbalken geplaatst. Dat helpt om de rijeigenschappen te verbeteren, zowel op de weg als buiten de gebaande paden – of de nieuwe Ranger nu zware vracht vervoert of leeg wordt ingezet voor een ritje met het gezin.

Klanten kunnen kiezen uit twee systemen in vierwielaandrijving: een elektronisch ‘shift-on-the-fly’ systeem of een geavanceerd nieuw systeem dat permanent actief is en voorzien is van een geruststellende ‘set-and-forget’ modus. De laatste is speciaal ontworpen voor ultiem gebruiksgemak en het rijden in een altijd ideale rijmodus, wanneer en waar de klant het ook nodig heeft. Ook handig: dubbele sleepogen aan de voorzijde maken het bergen van gestrande voertuigen een stuk eenvoudiger.

Nieuw interieur

Ook het interieur heeft in de nieuwe Ranger een sprong naar de toekomst gemaakt. De klanten lieten weten behoefte te hebben aan een flexibele, moderne cockpit die geschikt is voor zowel werk als gezin. De Ranger moet dus zowel werkruimte als een comfortabele leefomgeving bieden en daarbij voorzien zijn van alle slimme en ‘connected’ opties die het leven makkelijker maken.

Beter toegankelijk, meer ruimte

Inspiratie genoeg dus voor het creëren van een geïntegreerde tree achter de achterbanden, om zo een sterke, stabielere oplossing te realiseren voor toegang tot de laadruimte. Bovendien heeft het Ranger-team ervoor gezorgd dat de laadbak ruimte biedt aan een grotere verscheidenheid aan ladingen, met veiligere manieren van het vastzetten van ladingen.

Accessoires om je Ranger helemaal af te maken

Vanaf de introductie kunnen klanten hun nieuwe Ranger personaliseren met een assortiment van meer dan 150 volledig fabrieksondersteunde werk-, stads- en adventure-accessoires. Deze accessoires zijn onder andere ontwikkeld in samenwerking met het wereldwijde offroad-icoon ARB 4x4 Accessories, een samenwerking die in eerste instantie in geselecteerde markten wordt uitgerold.

De nieuwe Ford Ranger wordt gebouwd in Ford-fabrieken in Thailand en Zuid-Afrika en kan eind 2022 worden besteld. De eerste afleveringen van nieuwe Rangers worden begin 2023 verwacht. Andere informatie, zoals prijzen, zal in een later stadium bekend worden gemaakt.

ONTDEK FORD