Home > Ford Nederland > Nieuws en Reviews > Mustang Mach-E rijplezier
Mustang Mach-E op testbaan in Lommel

17 september 2020

Ford Mustang Mach-E biedt onvervalst Ford rijplezier

  • Europese klanten grote invloed bij creëren van Mustang Mach-E-rijervaring die het iconische Mustang-logo waardig is
  • Rijplezier van eerste volledig elektrische platform van Ford, afgestemd op Europese wegen en klanten
  • Eerste Mustang Mach-E-rondreis door Noorwegen laat energiezuinige prestaties zien en geeft inzicht in dagelijks gebruik met behulp van bestaande oplaadinfrastructuur

Of ze nu testritten maakten op bevroren meren, in verschroeiende woestijnen of hypermoderne rijsimulatoren gebruikten, engineeringteams van Ford werkten wereldwijd aan de ontwikkeling van de volledig elektrische Mustang Mach-E die de echte Mustang-rijervaring moet gaan bieden aan klanten over de hele wereld.

En als er één team precies weet wat de harten van Europese autorijders sneller doet kloppen, of wat hen juist helpt tot rust te komen en te ontspannen, is dat wel het team van de testfaciliteit in Lommel, België die al jaren verantwoordelijk zijn voor het alom geprezen prettige rijgedrag en de sublieme wegligging van Fords in Europa.

Hier werden unieke kenmerken van wielophanging, stuurinrichting, aandrijving en zelfs technologie voor bestuurdersassistentie gecombineerd om een Mustang Mach-E te produceren die voldoet aan de hoge verwachtingen die Europese bestuurders hebben van de allereerste volledig elektrische auto van Ford.

Essentieel voor het sportieve karakter van de Mustang Mach-E zijn de responsieve elektromotoren die de wielen aandrijven en de centraal onder de vloer gelegen batterij, die zorgt voor een laag zwaartepunt.

De technici van Ford gebruikten de honderd kilometer aan testbanen van de testfaciliteit in Lommel. Hier zijn allerlei soorten wegdek zijn nagebootst, van Belgische pavé tot Franse kasseien, naast wegdekreplica’s uit landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje. Dankzij deze soorten wegdek kan een duidelijk Europees gevoel worden verwezenlijkt.

De wegen van Europa zijn vaak smaller en bochtiger. Ook gelden er vaak hogere maximumsnelheden dan op andere continenten. Dit vereist een unieke respons van de besturing van de Mustang Mach-E, die ondersteund wordt door speciaal geselecteerde instellingen voor de schokdempers, vering en stabilisatorstangen van de wielophanging.

Zelfs de banden zijn  specifiek gekozen voor de ideale balans tussen grip en rijcomfort in de grote verscheidenheid aan Europese wegdeksoorten en weersomstandigheden.

Soepel en stabiel rijgedrag is essentieel voor de hoge snelheden op de Europese autosnelwegen. Evaluatie van de karakteristieken bij hoge kruissnelheden – inclusief verfijning van het interieur – vond plaats op de Duitse autobahn en op de 4,2 km lange kombaan van de faciliteit in Lommel, waar dankzij de schuine bochthellingen 220 km/uur kan worden gereden.

De mogelijkheid om de rijervaring met de Mustang Mach-E aan te passen, is niet alleen voorbehouden aan de Ford-technici. Bestuurders kunnen kiezen uit de rijmodi Whisper, Active en Untamed. Elke modus biedt unieke instellingen voor besturing, gaspedaal- en afremgevoel, interieurverlichting en zelfs autogeluid om de rijervaring aan te passen aan de stemming van de bestuurder.

Ford heeft onlangs ook een rondrit met de Mustang Mach-E door Noorwegen voltooid. Hierdoor is er inzicht verkregen in het dagelijks gebruik met de bestaande oplaadinfrastructuur. Noorwegen is naast Nederland voor geëlektrificeerde auto’s een van de meest vooruitstrevende markten in Europa.

Top