KUGA PLUG-IN HYBRID RIJDERS LEGGEN BIJNA HELFT GEREDEN AFSTAND PUUR ELEKTRISCH AF

  • Ford Kuga Plug-In Hybrid Europa’s bestverkochte plug-in hybride in de eerste helft van dit jaar
  • Berijders van Kuga Plug-In Hybrid legden dit jaar 49 procent van de gereden kilometers af op elektriciteit uit een extern laadpunt: aanzienlijke kostenbesparing tot ruim € 1.100 per jaar mogelijk
  • Medio 2026 kunnen alle nieuwe personenauto’s van Ford emissievrij rijden – volledig elektrisch of PHEV; vanaf 2030 zijn alle modellen volledig elektrisch aangedreven 

De Ford Kuga Plug-In Hybrid was de bestverkochte plug-in hybride (PHEV) van Europa – ongeacht het segment – in de eerste helft van dit jaar.Cijfers van JATO De berijders maakten ook optimaal gebruik van de volledig elektrische actieradius van 56 kilometer (WLTP): volgens geanonimiseerde gegevens die Ford heeft verzameld, legden de Europese Kuga Plug-In Hybrid-rijders 49 procent van de gereden kilometers puur elektrisch af, op stroom uit een extern laadpunt.

Ford verkocht in de maand juni meer Kuga Plug-In Hybrids in Europa dan ooit: meer dan 6.300 exemplaren. Dat zijn meer plug-in hybrides dan alle andere versies van de Kuga bij elkaar. In de maanden april, mei en juni verkocht Ford bijna 16.000 Kuga Plug-In Hybrids. Dit is ruim een derde meer dan zijn naaste concurrent.Cijfers van JATO

De verkoop van PHEV’s en volledig elektrische personenauto’s is in Europa in een stroomversnelling gekomen. Steeds meer consumenten ontdekken dat dit soort auto’s voldoet aan hun mobiliteitsbehoeften, met alle gebruiksgemak en comfort. En kosteneffectief, vooral als ze gebruikmaken van de mogelijkheid om de batterij van de auto thuis op te laden. Van alle in Europa verkochte personenauto’s was in het tweede kwartaal van dit jaar al 8,4 procent een PHEV. Dat is een groei van meer dan 255 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ford Kuga Plug-In Hybrid in de praktijk

Door de rijtijd in de volledig elektrische modus met stroom uit een extern oplaadpunt te maximaliseren, is aanzienlijk financieel voordeel te behalen. Gezien de prijzen van benzine en elektriciteit kan de berijder van een Ford Kuga Plug-In Hybrid aanzienlijk besparen op de (brandstof)kosten.

Op basis van het WLTP verbruik en de gemiddelde benzine- en elektriciteitsprijzen in Nederland kan een Kuga rijder met 1.5 EcoBoost motor rekenen op brandstofkosten van ongeveer € 12 per 100 km op benzine. Een Kuga PHEV rijder die zijn ritten volledig elektrisch rijdt, zal gemiddeld € 4 per 100 km kwijt zijn. Bij een jaarkilometrage van 15.000 km kan dit neerkomen op een besparing van meer dan € 1.100 per jaar.

De berijder kan zelf bepalen hoe en wanneer de auto wordt aangedreven door de elektromotor. Hij heeft de keus uit de standen EV Auto, EV Now, EV Later en EV Charge. De batterij in de auto kan niet alleen aan een extern oplaadpunt worden opgeladen, de Kuga Plug-In Hybrid laadt ook onderweg de batterij automatisch bij door middel van regeneratieve laadtechnologie. Die technologie wint de bewegingsenergie, die normaliter verloren gaat tijdens het remmen of uitrollen terug en slaat die als elektriciteit op in de batterij.

ONTDEK FORD