NIEUWE FORD RANGER RAPTOR GEWAPEND VOOR ULTIEME PRESTATIES ZOWEL ON- ALS OFF-ROAD

22 FEBRUARI 2022

Ranger in de woestijn
  • Ford onthult de geheel nieuwe Ranger Raptor pick-up met 3.0-liter EcoBoost V6 twin-turbo benzinemotor met 211 kW (288 pk) en 491 Nm koppel1
  • Elektronisch geregeld actief uitlaatsysteem is uniek voor dit segment en zorgt met vier modi voor aanpasbaar motorgeluid voor verschillende rijscenario’s
  • Zeven rijmodi2 en nieuw ontwikkelde wielophanging, voorzien van door Ford Performance ontwikkelde FOX® 2.5-inch Live Valve schokdempers

 

De nieuwe generatie Ford Ranger Raptor is onthuld. Hij is gemaakt om de woestijn, de bergen en alles daar tussenin te trotseren.

De Ranger Raptor is de ultieme prestatiegerichte Ford Ranger. Daarbij is niet alleen gekeken naar prestaties op de weg maar ook in het terrein, voor rijders die het echt zware off-roadwerk ambiëren. De Raptor is voorzien van slimme technologie die de nog sterkere nieuwe techniek aanstuurt. Daardoor verenigt de auto pure, rauwe kracht met precisietechniek en is het de meest geavanceerde Ranger ooit.


MEER VERMOGEN OM MEE TE SPELEN

Liefhebbers van motorvermogen worden op hun wenken bediend met de eveneens nieuwe 3.0-liter EcoBoost V6-twin-turbo benzinemotor, door Ford Performance ontwikkeld.

Bestuurders kunnen het motorgeluid van hun voorkeur kiezen via een knop op het stuurwiel of door een rijmodus te selecteren die keuze biedt uit de volgende opties: Quiet, Normal, Sport en Baja, voor off-road gebruik.


TECHNIEK VOOR HET ZWARE WERK

De nieuwe generatie Ranger Raptor heeft een uniek chassis in vergelijking met de geheel nieuwe Ranger. Een reeks Raptor-specifieke bevestigingen en verstevigingen voor elementen zoals de C-stijl, laadbak en reservewiel, evenals unieke frames voor de stootbumper, nieuwe generatie FOX® Live Valve-schokdempers en achterschokbrekerbeugel. Allemaal gecombineerd om ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie Ranger Raptor off-road omstandigheden aan kan.

De beschermplaat onder de voorzijde is bijna twee keer zo groot als die onder de standaarduitvoering van de nieuwe Ranger en is vervaardigd van 2,3 mm dik staal met een hoge treksterkte. De combinatie van deze plaat en de beschermplaten onder de motor en tussenbak is ontworpen om de essentiële componenten – radiator, stuurinrichting, de voorste dwarse draagbalk, het carter en het voordifferentieel – te beschermen.


CONTROLE IN ELK TERREIN

Voor het eerst wordt de Ranger Raptor voorzien van geavanceerde permanente vierwielaandrijving met een geheel nieuw, elektronisch geregelde tweetraps-tussenbak. Deze werkt in combinatie met zowel voor als achter een sperdifferentieel – een waardevolle voorziening voor de off-roadliefhebbers.

Om de Ranger Raptor alle omstandigheden de baas te laten zijn, zowel op verharde wegen als in modder en diepe sporen en alles ertussenin – biedt hij keuze uit tot wel zeven rijmodi:

 

Verharde weg

  • Normal – gericht op comfort en een laag brandstofverbruik
  • Sport – alertere reacties voor sportief rijgedrag op verharde weg
  • Slippery – voor meer vertrouwen op gladde en oneven oppervlakte

 

Off-road

  • Rock crawl – voor optimale controle op extreem slechte, ruwe ondergrond op lage snelheid
  • Sand – optimaliseert het schakelen en de vermogensafgifte in zand en diepe sneeuw
  • Mud/Ruts – voor maximale grip bij het wegrijden vanuit stilstand en om te blijven rollen
  • Baja – zet alle systemen maximaal op scherp voor de beste prestaties op hoge snelheid in het terrein

 

De nieuwe Ranger Raptor is ook voorzien van Trail Control™. Een soort cruisecontrol voor in het terrein3. De bestuurder kan eenvoudig een snelheid tot 32 km/u instellen, waarna de auto het versnellen en vertragen zelf regelt terwijl de bestuurder zich kan concentreren op het sturen in moeilijk terrein.


STOER EN ATLETISCH

De opvallende letters F-O-R-D op de grille en de indrukwekkende bumper geven de Ranger Raptor een nog breed aanzien. Hij is voorzien van LED-matrixkoplampen en LED-dagrijverlichting en heeft stoere 17-inch velgen met all-terrainbanden.

Het interieur is voorzien van nieuw ontworpen sportstoelen, die ook in bochten en op hoge snelheid optimale steun bieden. De kleuraccenten van Code Orange komen overal terug in het interieur. Het hightech interieur biedt plaats aan een volledig digitaal 12.4-inch cluster en een centraal geplaatst 12.1-inch touchscreen voor de nieuwste generatie van Fords SYNC 4A® connectiveits- en entertainmentsysteem4. Een B&O® audiosysteem met tien speakers6 biedt het geluid om elk avontuur nóg mooier te maken.

Voor de Nederlandse markt zal de crew-cab cabine worden omgebouwd om de Ranger Raptor op grijs kenteken aan te kunnen bieden zoals dat ook al bij de huidige auto gebeurt. De prijzen (voor belastingen) zijn € 54.700 voor de versie met 3.0-liter EcoBoost V6 twin-turbo benzinemotor en € 52.350 voor de dieselgestookte Raptor. 

ONTDEK FORD